Milla SYV på FrågaSYV
    Hej Mansoora!
    På gymnasiet räknar man in betyg från alla årskurser, inte bara betyg i sista kursen. Här är det stor skillnad från grundskolan.

    På gymnasiet läser man 2500 poäng för att få examen.
    Om man läser fler kurser (extra kurser) så räknas de betygen in ibland, men inte alltid. Men det där med extra kurser (utökade kurser) är ett undantag.

    Oftast läser man 2500 poäng på gymnasiet, sammanlagt under 3 år.
    Gymnasiearbete är en 100 poängskurs som man inte kan få högre betyg än E. Så det betyget räknas inte in i elevens Jämförelsetal.

    Jämförelsetal kan max bli 20.0 (det är om man har alla A-betyg i alla kurser på gymnasiet under alla 3 år). Om man har alla E betyg, blir Jämförelsetal 10.0.
    Om man har alla C betyg, blir Jämförelsetal 15.0.
    Om man har hälften A och hälften E betyg, blir Jämförelsetal också 15.0.

    Sedan kan man "plussa på" Meritpoängen - som inte alls är obligatoriska utan man väljer att läsa de kurser som ger meritpoäng, om man vill höja sitt meritvärde. Läs om Meritpoäng på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/meritpoaeng-meritkurser-omradeskurser

    Vi tar några exempel:
    - en elev har alla E betyg i alla kurser på gymnasiet men har läst alla kurser som ger max meritpoäng. Då blir elevens Meritvärde: 10.0 + 2.5 = 12.5

    - en elev har alla C betyg i alla kurser på gymnasiet och har läst meritpoängskurserna (men inte alla utan de som ger 1.5 i merit). Då blir elevens Meritvärde: 15.0 + 1.5 = 16.5

    - en elev har alla A betyg i alla kurser men har bara en kurs som ger 0.5 meritpoäng. Då blir elevens Meritvärde: 20.0 + 0.5 = 20.5

    - en elev har alla D betyg i alla kurser och har uppnått 1.5 i merit. Meritvärde: 12.5 + 1.5 = 14.0

    - en elev har alla B betyg i alla kurser och inga meritpoäng. har man inga meritpoäng, blir Jämförelsetal = Meritvärde: 17.5 + 0 = 17.5

    Återkom om du har fler frågor.
    Lycka till med dina studier!
    Mvh Milla SYV
    Studie- och yrkesvägledare
    Förlåt, jag glömde att svara på en av dina frågor - om vad man kan förvänta sig för betyg på gymnasiet från en elev som i grundskolan hade 270 betygspoäng.
    Det är extremt svårt att svara på den frågan!

    Det beror väldigt mycket på vilket program eleven läser - om det är ett program som man gillar, trivs med och/eller som innehåller kurser som man har lätt för. Då kan det bli alla A betyg i alla kurser.

    Går man ett program på gymnasiet som är för svårt, för tråkigt och man känner sig inte motiverad och tycker att man går fel program, då ska man vara glad om man får E betyg i alla kurser.

    På grundskola läser alla elever i princip samma kurser. Liten variation är det angående Moderna språk och Modersmål, men annars så läser alla samma ämnen.
    Så är det INTE på gymnasiet. Visst är en del ämnen - samma: svenska/svenska som andraspråk, engelska, matte, samhällskunskap, idrott och hälsa och några andra kurser - men, för det första, så läser man inte alls lika mycket i samma ämne på olika program:
    på yrkesprogrammen läser man en kurs i svenska och på högskoleförberedande - tre kurser i svenska.
    Ang. matte är det väldigt stor skillnad: på yrkesprogrammen läser man Matte 1a, en kurs bara.
    Och på Teknik och Naturvetenskapsprogrammet läser man på en av inriktningarna Matte 1c, 2c, 3c och 4 - som obligatoriska kurser (inte bara fyra gånger mer utan även C-spår som är avancerat spår i matte).

    Jag kan därför inte ens på ett ungefär göra någon "prognos" för betyg på gymnasiet.

    Tips och råd:
    välj ett program som innehåller kurser som du tycker är roliga och viktiga för din framtid (förbereder dig till ett yrke som du vill ha http://www.framtid.se ) och gör ditt bästa i varje kurs under alla 3 år på gymnasiet.
    Mer än så kan du inte göra.
    Gör du det, så måste du vara nöjd med dina prestationer.
    Man kan inte göra bättre än man kan. Alla vi har våra styrkor och begränsningar. Alla kan inte bli professorer i matematik t.ex. - men alla kan och förhoppningsvis kommer att hitta en plats där de trivs och känner att de gör nytta.

    • : alltså menar du att när man ska till universitet då räknar man betyg från tre år och sedan resultat bli det betyg som man ska gå till universitet med va?!!!!
    • Anna : Ja, alla betyg som ingår i Examensbeviset inom 2500 poäng på gymnasiet bidrar till Jämförelsetal. utökade kurser (om man läser mer än 2500 poäng) Kan i vissa fall också räknas in. Det är allmänna regler och inget som vi på Fråga SYV kan bestämma över.
    • : men har ni några tips för mig och alla andra som vill läsa natur och vill verkligen satsa på och bli tandläkare eller läkre?
    • : jag menar hur kan man nå bra betyg alltså höga i gymnasiet?
    • : och vad kan jag göra redan den fötsta och andra året? hur ska jag visar upp mig och lyckas nå betyg runt 21,5 för tandläkare tex
    • Anna : Läs våra tips om Studieteknik, som vi har publicerat på http://www.gymnasieguiden.se/informeras/tips-om-studieteknik och jag kommer att skriva ett nytt svar till dig nu.
    Läs alla kommentarer
    Anna SYV på FrågaSYV
    Hejsan!
    Det finns olika vägar att gå - om man vill bli läkare eller tandläkare.
    Den snabba vägen är via Naturvetenskapsprogrammet.
    Den andra vägen är via Vård- och omsorgsprogrammet + komplettera för behörighet under ett år på Komvux eller på ett Naturvetenskapligt basår.

    Om du idag känner stress över att behöva prestera så mycket på gymnasiet och ha alla A-betyg i alla kurser så kanske Vård/omsorgsprogrammet ett bättre val för dig. På VO http://www.gymnasieguiden.se/program/VO kan du välja till en skola som erbjuder läsa som Lärling http://www.gymnasieguiden.se/informeras/att-vara-laerling där man läser alla yrkeskurserna på en arbetsplats + har man lärlingskontrakt, får man 1000 kr. extra i månaden, utöver Studiebidraget som är på 1050 kr.
    Man blir inte lika skoltrött om man är på arbetsplatser halva tiden.
    Det är då också lättare att få högre betyg.

    Det finns många olika valmöjligheter efter ett yrkesprogram. Det finns många påbyggnadsutbildningar på en Yrkeshögskola www.yhguiden.se och du kan jobba samtidigt som du kompletterar för behörighet på Komvux. Ekonomiskt är det ganska fördelaktigt att börja jobba direkt efter gymnasiet. Du börjar tjäna pengar och även "pensionspoäng", dvs din framtida pension blir högre.

    Jag kan varmt rekommendera Vård/omsorgsprogrammet och på den välja de kurser som gör att du direkt efter gymnasiet blir behörig att söka till Sjuksköterska på högskola. Vilka kurser du bör i så fall välja kan du se på http://www.fragasyv.se/info/sjukskoeterska-efter-vo

    Gör du så, har du väldigt många olika bra alternativ efter gymnasiet, inklusive att söka till sjuksköterska, söka påbyggnadsutbildningar Specialistundersköterska på yrkeshögskola, börja jobba direkt efter gymnasiet och samtidigt komplettera för behörighet till läkare/tandläkare.

    Som en duktig undersköterska kan du vinna Europamästerskap - YrkesEM. Info om den finns på http://www.euroskills2016.se

    Att läsa på Naturvetenskapsprogrammet (eller ett annat högskoleförberedande program) och få halv-bra/halv-dåliga betyg kan många gånger bli återvändsgränd, tyvärr. Med medelbra betyg kommer man inte in på Läkare eller Tandläkare. Man har inte heller något yrke. Det är svårt att få jobb efter ett högskoleförberedande program för att de programmen förbereder för vidare studier på högskola och inte inför något jobb.
    Komvux tar ofta inte in personer som redan har läst på gymnasiet. På komvux kan man bara läsa några få kurser, men om man redan har godkända betyg i dem, så får man ett Nej på Komvux. Då är det prövningar. Självstudier + att betala 500 kr. för varje prövning. Ibland behöver man göra prövningar i 20 kurser och det kostar 10 000 kr. Efter det är det inte alls säkert att man höjde sina betyg till A-nivå i alla kurser och har en chans att komma in på Läkare eller Tandläkare. Det är väldigt tråkigt att se ungdomar i en sådan situation. Många av de säger att om de visste innan gymnasiet att det kan bli så här, skulle de definitivt välja ett yrkesprogram.

    Jag hoppas mitt svar blir till hjälp för dig och att du gör ett bra val till gymnasiet, som du kommer att vara nöjd med och får bra grund inför din framtid!
    ANNA

    • : tackkkk så jätte mycket för svaret
    • Anna : Vi på Fråga SYV är glada om våra svar blir till hjälp! Du får tipsa dina vänner och bekanta om oss och då kan vi hjälpa fler elever göra bra yrkes- och utbildningsval.