Tavga
    Jag har grundläggande behörighet från utlandet med ett uträknat medelvärde på 90. Sen har jag kompletterat med kurser på komvux för att bli behörig till apotekarutbildningen. Hur kan jag räkna ut mitt totala meritvärde?
    • : Jag förstår. Det svåra är att veta om jag nu behöver lägga in en högre växel och kanske anmäla till prövningar eftersom jag inte har en aning om hur jag ligger till.
    • Anna : Det är på förhand i princip alltid oklart hur höga betyg som kommer ge plats på en utb., pga konkurrenssituationen kan se väldigt olika ut från en termin till nästa.

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Tavga,
    du behöver inte själv räkna ut ditt totala meritvärde; det gör Antagning.se när du har gjort ansökan till en högskoleutbildning.
    Det som någon annan än Anting.se räknar ut kommer ändå inte spela roll, då det är vad antagning.se beslutar om, som kommer att gälla.
    Men om du ändå vill själv räkna på dina betyg, så se reglerna på antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Utlandsk-gymnasieutbildning