Emma

    Hej! Jag tog studenten 1997 och på mitt slutbetyg står det att programmets omfattning är 2180 poäng (programmets omfattning fullständigt). Detta är ju mycket lägre än de 2500 poäng som det står att dagens program omfattar. Dessutom är 130 poäng lokalt tillägg som inte är betygsatta. Jag har därmed fått betyg i kurser värda 2050 poäng. Jag har nu sökt yrkeshögskola och vissa utbildningar kommer jag söka in på mitt snittbetyg. Om jag själv ska räkna på detta blir det då rätt att ta min sammanlagda summa (som är 33150) och dela den med 2050? Jag får i så fall ett meritvärde på 16,1) Är min gamla gymnasieutbildning lika mycket värd som de som nu läser 2500 poäng? Skulle jag dela min summa med 2500 får jag ju ett väldigt lågt meritvärde... Mvh Emma

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Emma,
    Yrkeshögskola gör antagning på "sammantagen bedömning" där betygen är bara en del av "meriter". Du behöver inte själv räkna fram ditt meritvärde. Det du eller vi räknar fram kommer ändå inte spela någon roll. Om meritvärde behövs, då räknas de som gör Antagning till utbildningen, det, inte sökande eller någon SYV som ej jobbar med antagningen till just den utbildningen.
    Vänligen
    ANNA

    • : Tack för ditt svar. Jag förstår att jag själv inte måste räkna ut mitt meritvärde, men jag är nyfiken på vad jag har för snittbetyg och hur jag kan räkna ut det. I och med Corona-läget i landet har vissa utbildningar valt att ställa in sina urvalsprov och istället basera antagningen på enbart snittbetyget.
    • Mikael : Du kan uppskatta ditt "snittbetyg" så här: har man alla VG i sitt slutbetyg blir "snittet" 15.0 - har man alla MVG i sitt slutbetyg, blir snittet 20.0 (har man alla G i sitt Slutbetyg - blir snittet 10.0). Yrkeshögskola kan välja att endast räkna ut snittet på de kurser som är viktiga för just den utbildningen. Till yrkeshögskola söker folk med t.ex endast grundskola + 25 års arbetslivserfarenhet och kan mycket väl komma in. Det du eller vi räknar ut kan du inte hända in i antagningsprocessen; du får invänta vad antagningsansvariga för just din yh räknar fram.
    • Mikael : förresten, är du säker att överskrift på dokumentet är SLUTBETYG? Är det kanske Samlat Betygsdokument?
    • Anna : Du kan kika på info på https://www.antagning.se/sv/Det-har-galler-for-dig-som-gatt/Gymnasieskolan/Slutbetyg-fore-2010-/ och du kan också ta dina betyg till SYV på komvux (det är mycket lättare att ge svar om man tittar på betygen). Men oavsett vad vi svarar, kan vi inte lova att du kommer in på en yh-utbildning; yh kan t.ex som en stor del i "meritvärderingen" ta Arbetslivserfarenhen och speciellt arb.livserfarenhet inom rätt område, att man har jobbat i rätt bransch (och då kan man komma in även med lägre betyg).
    Läs alla kommentarer