Axel
    Hej!
    Jag försöker räkna ut mitt meritvärde och efter att ha multiplicerat ihop alla mina betyg har jag fått siffran 41 625. Då har jag räknat med idrott och hälsa 1 samt Engelska 7 som jag har som utökad kurs. Jag har 2 andra utökade kurser som jag inte har räknat med.
    Jag undrar vilket tal jag ska dela den siffran med? Det står att mitt programs omfattning är 2800, jag har även läst att man ska dela med 2400.
    Jag söker till juristprogrammet.

    1 Svar

    SYV-besökare SYV

    Hej Axel,

    om du har Examensbevis, ska du bortse från E betyget från gymnasiearbete;

    U-kurser som inte krävs för behörighet och inte ger meritpoäng, bortser du också ifrån.

    Eng 7 ger merit, därför räknas den in.

    Eftersom du räknar in eng7, en 100 poängskurs, då räknar du 2500 p. (och inte som det oftast är - på 2400p.).

    Använd Räknehjälp på Antagning.se>> - det är ändå Antagning.se som kommer att räkna på dina betyg.

    Mvh

    SYV