Nour Al Dine

    Hej! Jag tog studenten igår, och fick mina betyg. Jag försökte räkna mina betyg på (antagning.se). Men jag vet inte vilka kurser måste jag skriva och vilka inte. Jag har ett kurs (utökad kurs) som är Modersmål 4. Och hörde också att man räknar inte med Gymnasiearbetet. Jag har antal godkända poäng: 2600.

    • Milla :

      Se noga vad kursen heter som du har som "U" i ditt examensbevis. Det finns nämligen inte någon kurs som skulle haft det namnet som du uppger i din fråga. Det är viktigt att veta om det är Modersmål eller Moderna språk4 som du har som "U"-kurs. Detta på grund av att Moderna språk 4 ger meritpoäng och det betyget räknas därför in, även om det är en "U-kurs", men om det är Modersmål, då ger inte kurser inom det ämnet några meritpoäng och betyget räknas därför inte in (förutom om du söker utbildning "Lärare i modersmål" där den kursen kan krävas för särskild behörighet - i så fall räknas det betyget in i ditt jämförelsetal).

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej!
    om du har examensbevis med en "U"-markerad kurs inom ämnet Modersmål, då kan du helt bortse från betyget i Modersmål som är U-markerat. Du räknar inte heller in E i Gymnasiearbete.
    Alla de övriga betygen räknas in och medel-betyget (eller "betygssnitt") blir ditt Jämförelsetal.
    Sedan om du har några meritpoäng, plussar du på de meritpoängen och får ditt Meritvärde.
    Det är med meritvärdet som du konkurrerar om plats på svenska högskoleutbildningar.

    Du behöver inte räkna själv.
    Om du gjort ansökan på www.antagning.se behöver du komplettera (snarast) med examensbeviset - eller se på din inloggning på Antagning.se om ditt examensbevis syns där (vilket det kan göra om din skola är ansluten till det gemensamma betygsdatabasen BEDA). Om ditt examensbevis inte syns senast den 18 juni 2020, behöver du själv ladda upp det på antagning.se och personal som jobbar med antagning till svenska högskoleutbildningar kommer räkna på ditt examensbevis och du kommer få veta ditt meritvärde.
    Kika gärna på informationen på gymnasieGuiden.se/merit
    Vänligen
    Milla

    Studie- och yrkesvägledare