Sayed
    Jag har gjort så här att räknat poängen på alla kurser samt poängen på en annan kurs som är utökat kurs och jag att det kommer räknas med för att den program som jag sökt kräver detta kursen.

    Jag har inte räknat med gymnasiet poängen viket är (100*10), har jag inte räknat med den totala poängen som jag fick fram. Sedan har jag delat med 2500
    har jag gjort rätt?
    *Jag har inte idrott i mina kurser för att jag vet den ska inte räknas

    2 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,
    så som du förklarar, så tror jag att du räknade rätt.
    Men det är den uträkningen som Antagning.se kommer att göra,som kommer att gälla.

    Lycka till!

    ANNA

    • : Men varför bör räkna gymnasiearbete med, när man ska dela på deras antal. I så fall gymnasiearbete är bara för att sänka snitt, inget annat njuta man kan ha av de då, eller när jag ska dela med antal då behöver jag inte räkna gymnasierbete
    • Julia : nej, gymnasiearbete räknas inte med; dvs Betyg i GA räknas inte med. Det gäller både för examensbevis från gymnasiet och från komvux. :)
    • : en fråga, jag har på obligatoriska delen de här kurser, Biologi 1, Engelska 5 och 6, fysik2, GA, kemi 2, Matematik 1,2,3 Religionskunskap 1, samhällskunskap 1a1 och 1a2 och svenska 1,2,3 Jag undrar går det på något sätt jag sätter någon av de kurser som utökat kurs så kan jag hämta in mattematik 5 i examen så slipper jag dela med 2400 så vill jag dela med 2300
    • : eftersom i programinriktade kurser och valbara kurs har jag fullt med kurser och alla har jag A där så blir onödigt och byta, även om jag sätter de som u-kurs kommer inte räknas med snitt
    • : Ifall om jag kunna sätta någon av de kurser som jag nämnd, så kan jag antingen lägga mattematik 5 där som nu är som utökad eller kommer jag får möjlighet att kunna läsa en annan kurs
    • Milla : Det går inte att dela med 2300 i fall du har en U-kurs som ger dig merit och också räknas in i ditt jämförelsetal med sitt betyg. I så fall måste du som U-kurs ha en kurs, vars betyg ej krävs för behörighet och som inte ger meritpoäng .
    • Milla : Det är rektor på komvux som bestämmer ! Du och vi kan bars ha förslag/önskemål.
    • Milla : Fråga SYV på din komvux om hen har ngt förslag på hur eller Om det skulle gå att fixa upp ditt meritvärde.
    • : I min situation ser du någon förslag, så kan jag kunna ta upp med rektor och se pm hen accepterar, eller alla de kurser som jag nämnd måste vara där på obligatoriska delen
    • Milla : Skriv en ny fråga där du skriver upp Alla dina kurser med tillhörande betyg. Vi ska se om vi kan ge dig ngt förslag. Uppge också tema för ditt Gymnasiearbete !
    • : självklart GA också med på obligatoriska program och jag vill få examen från naturvetenskap program
    • Julia : I GA kan man endast få E betyg; och E betyg måste man ha - för att kunna få ut sitt examensbevis; betyg i GA räknas inte in i jämförelsetal.
    Läs alla kommentarer
    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sayed,

    Från dina kommentrer är det mycket svårt att skaffa sig en rimlig uppfattning om vilka kurser du har godkända betyg i.

    t.ex finns det endast 3 kurser inom Modersmål - Modersmål 1,2 och Aktiv tvåspråkighet;
    du skriver att du har betyg i "fyra kurser modersmål" men det finns totalt endast 3 kurser inom ämnet modersmål...
    av den anledningen kan vi tyvärr inte ge dig några råd, om du inte vill eller kan skriva tydligt...

    enligt modellen

    Svenska som andraspråk 1 - betyg A
    Svenska som andraspråk 2 - betyg A
    Svenska som andraspråk 3 - betyg A

    Modersmål 1 - betyg A
    Modersmål 2 - betyg A
    Aktiv tvåspråkighet - betyg A
    .....

    och så vidare... om du inte vill eller kan skriva ev exakt vad kurser heter och betyg vid varje kursnamn - kan vi tyvärr inte ge några råd ang. utformningen av examensbeviset.
    Du kan vinna på att ta ut examen från ett annat program, än naturvet.programmet, ex. från Teknikprogrammet... eller från Samhällsvet.programmet... kanske - det beror på vad Tema för ditt examensbevis är.

    Sök råd hos syv på komvux i din kommun - är det bästa rådet jag kan ge dig.

    Vänligen och lycka till!

    Julia syv

    Du får välja - antingen skriver du mycket tydligt i en Ny fråga -

    Engelska 5 - betyg A
    Engelska 6 - betyg B
    Engelska 7 - betyg C

    ............. och så vidare - exakt alla kurser med kursernas rätta namn och med tillhörande betyg;
    eller så får du söka svar och tips på utformningen av examensbeviset någonannanstans; vi kan inte gissa. Vi kan inte ge råd utifrån vad vi Tror eller Gisssar att du har för betyg.

    Finns det inte tillgång till tydlig info, kan vi tyvärr inte hjälpa - i så fall.

    • Julia : Det går att skriva ex. så här Modersmål 1 /persiska/ - betyg A; Modersmål 2 /persiska/ - betyg B;... Modersmål 1 /dari/ - betyg A; Modersmål 2 /dari/ - betyg C.... och så vidare. Om vi ej förstår exakt vilka kurser du har betyg i, kan vi inte ge några råd. Vi har ju inte läst dina kurser och inte sett dina betyg. Hur ska vi veta... om inte du tydligt skriver ner Exakt vad kuserna heter och vilka betyg du har i varje kurs?
    • Julia : det är Rektor på komvux som fattar beslut. Även om vi skulle ev. kunna komma med ngt. förslag, är det ej säkert att rektor accepterar vårt förslag. Det är rektor på komvux som är ytterst ansvarig och jag tycker därför du ken med fördel vända dig till SYV och rektor på din komvux; det är ändå där som beslut fattas. Vi hoppas det löser sig! Lycka till!