elev
    Hej!

    Har en sökande som har avslutad gymnasium från Indonesien och har hänvisat henne att skicka dokumenten till UHR. Hon tänker söka till Förskollärarutbildning med interkulturell profil, erfarenhetsbaserad, 210 poäng.

    Utifrån UHRs bedömningshandbok verkar hon ha grundläggande behörighet. Hon har dels kompletterat några ämnen på komvux men det är väldigt gamla betyg. Som särskild behörighet behöver hon ju naturkunskap 1b och samhällskunskap 1b men hon har läst naturkunskap A på 30 poäng och samhällskunskap A på 90 poäng. Hur ska jag tänka här? Hon har engelska B och har läst svenska som andra språk A men eftersom det var år 1998 hon läste svenska och har varit aktiv verksam som barnskötare vill hon göra nivåtest. Visar nivåtestet att hon ligger på SVA 3 så läser ju hon den kursen.

    Så jag tänker att hon har då allt?

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Amina,

    när det är lite mer komplicerade "fall" med gamla betyg och oklart om personen är eller snabbt kan bli behörig eller om undantag kan göras - är det bäst att kontakta Antagningsgruppen för just den aktuella utbildningen som i detta fall har tel.nr 08-608 47 65 och E-post: [email protected]

    Antagningsgrupper på de enskilda lärosätena /högskolor och universitet/ kan ibland göra Olika bedömningar (samma betyg på olika lärosäten kan värderas olika) och kan också ibland även göra vissa undantag. Ex. har vi i år varit med om att en person utan godkänt betyg i Engelska B eller eng 6 blev antagen till en högskoleutbildning (undantag gjordes pga hen har sedan innan läste en högskoleutbildning med undervisningsspråk Engelska; hen blev till den gamla utbildningen antagen via ett Internationellt projekt...).
    Det händer inte ofta, men händer att antagningsgrupper på olika lärosäten kan göra undantag.
    Kontakta gärna Antagningsgruppen - kontaktuppgifter ovan.

    Vänligen

    L.

    Liselotte