Ebba
    Hej!
    Jag läser sista terminen på Tenhults Naturbruksgymnasium där jag läser Djurvård med utgång mot Naturvetenskap. Totalt, med utökade kurser (både natur och de jag valt att placera där) läser jag 3050 poäng. Något jag är (mycket väl) medveten om att det är mycket. Jag är inte underkänd i någon kurs och kommer troligtvis inte heller bli det.
    Hur räknar jag ut högskolepoängen ur kursernas poäng och betyg? Det slutgiltiga resultatet kan jag ju såklart inte få förrän vid studenten, men jag vill ändå kunna mäta mina chanser. Hur väljer jag kurser inom gymnasieramen osv?
    Har inga kurser som ger meritpoäng (går inte/erbjuds inte att läsa på min skola..)

    Min plan är att söka veterinärprogrammet.

    Tacksam för svar!

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hejsan,

    Du kommer i ditt examensbevis ha 550 poäng markerade som "Utökade kurser", det är de kurser som överstiger 2500 poäng.

    Du skriver om att du inte kommer att ha några meritpoäng. Om någon av de kurserna som är markerade med "U" utökad kurs krävs för behörighet till den utbildningen som du söker på högskola, då kommer betyg i den kursen att räknas in i ditt jämförelsetal.

    Eftersom du inte har några meritpoäng, kommer ditt jämförelsetal = meritvärde, som du konkurrerar om plats på högskola med.

    Exakt vilka kurser som din skola kommer att markera som U-kurser, kan inte vi här på Fråga SYV veta.

    Se i din Individuella studieplan vilka kurser du läser som "utökade". Alla kurser (förutom examensarbete) som inte är utökade räknas in i ditt jämförelsetal. Examensarbete räknas inte in i jämförelsetal.

    Bästa hälsningar

    ANNA

    Du kan i den generella planen för Naturbruksprogrammet se vilka kurser som är obligatoriska och som därför måste ingå i examen från NB som "vanliga kurser", men vi kan ändå inte veta exakt vilka kurser som kommer i just ditt fall bli marerade som U-kurser, detta pga kurser inom individuellt val, 200 poäng, kan vara "vilka som helst" kurser.

    Vad du och SYV på din skola kom överens om - vilka kurser du läser som kurser inom individuellt val och vilka som du läser som U-kurser, kan du se i den Individuella planen (just din Studieplan).