Anonym
    Hejsan,

    Min vän har en utländsk gymnasieutbildning och nu funderar hon på att läsa på universitet men hon har ingen aning om vilka regler som gäller för omräkning av utländska gymnasiebetyg.
    Hon har gymnasiebetyg från Syrien och har kompletterat sina betyg för att få grundläggande behörighet.
    Hon har betyg i följande kurser:
    Svenska som andraspråk 1-E
    Svenska som andraspråk 2-D
    Svenska som andraspråk 3-C
    Engelska 5-D
    Engelska 6-D
    Religion 1-D
    Sociologi 1-D
    Samhällskunskap 1-D
    I bedöningsdokumentet står det att hon har särskild behörighet i: Arabiska steg 7, Samhällskunskap A, Historia A och Matematik A. Dessutom står det att betygmeritvärde är 133, med min-värde 94 och max-värde 240. Och frågan är, vad blir hennes meritvärde enligt de nya omräkningstabellerna? För ett par år sedan pratade hon men SYV och då sa hon att meritvärdet (inklusive meritpoäng och allt annat) ligger på 11. Men min vän litade inte på hennes ord då hon var ung och ganska ny i yrket. Idag försökte min vän att ta kontakt med vägledningscentrum för att boka en tid och veta mer om detta men tyvärr fanns det inga lediga tider och det kommer att vara fullbokat t.o.m maj. En viktig sak som är värd att nämna är att från och med 31 maj kommer omrökningstabeller för utländska betyg att justeras och då kommer meritvärdet att sänkas i de flesta fall enligt vad jag har förstått.
    Jag skulle vara mycket tacksam om ni kan hjälpa mig.

    Ursäkta mitt långa inlägg och tack på förhand!
    Med vänliga hälsningar

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej,
    du, vi eller din vän behöver inte räkna fram sitt meritvärde, utan det gör Antagning.se
    Oavsett vad någon annan räknar fram, blir det den "siffran" som Antagning.se får fram gällande - vad konkurrens om utbildningsplats anbeträffar, så att säga.
    Därför är mitt råd att din vän söker till alla de utbildningar där hon vill komma in på och hon får svar från Antagning.se ang. vilket meritvärde hon har till varje sökt alternativ (om behörighetskraven - särskild behörighet - är olika och ibland även pga andra omständigheter kan meritvärde vara olika, på exakt samma betyg, till de olika sökta utbildningalternativ).
    Exempelvis finns det några få högskoleutbildningar som ej accepterar meritpoängen - ex. HHS i Stockholm; eller vissa utbildningar på Chalmers, tekniska högskolan i Göteborg. Och därför om man t.ex söker "samma utbildning" på HHS och på en annan högskola - kan man "på exakt samma betyg" få olika meritvärden att konkurrera med.