Zozan
    Hej, jag håller på att läsa upp mina betyg för att höja meritvärdet. Men hur räknar man ut sin gymnasiepoäng för att exakt veta att det räcker till den utbildningen som vi ska söka sedan?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Zozan,

    det är ingen som på förhand vet exakt hur höga betyg som kommer att krävas till en viss utbildnig, därför råder jag dig att försöka få så höga betyg du kan i så många kurser du orkar - för att få så högt meritvärde som möjligt. Det som höjer mest är om man uppnår Max antal meritpoäng.

    Det mest fördelaktiga för dig är att ta ett samtal med SYV på komvux, visa upp dina betyg, berätta vilken utbildning du vill söka på högskolenivå och att ni tillsammans kommer fram till vilka kurser som du "vinner" mest på att läsa eller göra prövnignar i. Meritpoängsreglerna är inte helt enkla att förstå och hur man räknar meritpoäng beror också på vad behörighet till den utb som du vill söka till, är. Du får gärna själv läsa om Meritpoängen>> och det är inte omöjligt att sätta sig in i reglerna, men SYV på komvux gör det varje dag och kan också, om det blir svårt att ge dig svar, kontakta Universitets- och högskolerådets expert för konsultation. På så sätt får du den bästa hjälpen som finns att få.

    Lycka till med din studieplanering!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Hej igen, jag går på komvux och på komvux har vi en studievägledare som inte hjälper särskilt mycket. Alltså jag har varit hos henne flera gånger men hon hjälper inte eller informerar inte om något innan det blir ett problem. Jag är faktiskt lite rädd för henne att fråga något. Det känns som att hon inte står ut med många frågar när en förvirrad elev frågar och undrar över många saker. Hur ska jag göra annars ? SYV på gymnasiet som jag hade var bättre och mycket snällare. Får man ta ett samtal med den gamla SYV från gymnasiet då?
    • Liselotte : Du kan definitivt fråga om du får träffa SYV på gymnasiet. Vi hoppas det går bra och du får träffa gymnasie-SYV-en! ;)