Selma

    Hej! Så som min studieplan ser ut just nu så läser jag både matematik 3b och engelska 7 utökat. Jag går det samhällsvetenskapliga programmet och har redan fått 1,5 poängs merit från spanska 3 och 4. Det jag undrar över är huruvida betygen i engelska och matten kommer att räknas in i mitt snitt. I och med att det inte går att få mer än 2,5 i merit och dessa två kurser ger mig totalt 1,5 extra meritpoäng, då är jag ju uppe i 3 poäng vilket jag vet inte är möjligt. Om jag söker en utbildning som inte kräver matematik 3, kommer då bara betyget från engelskan räknas in i mitt snitt (för att du fylla upp kvoten till 2,5) eller kommer båda räknas in och därmed ”bidra med” 0,5 poäng var? Förövrigt, stort tack för svaren ni gett på mina tidigare frågor!

    1 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Selma,

    om du söker utbildningar på svenska högskolor som ej kräver matte 3, och du i ditt examensbevis har både matte 3 och eng 7 som U-kurser, utökade - då kommer Antagning.se räkna till din fördel, alltså - om inräknande av matte 3 betyget i ditt snitt (jämförelsetal) höjer ditt jämförelsetal, då räknas betyget in, i annat fall - inte.

    Mvh

    L.

    Liselotte