Student

    Hej, Jag har tagit studenten år 2019 och jag hade inte hela 2,5 meritpoäng (jag hade bara 1 meritpoäng av 2,5) och nu pluggar jag arabiska som moderna språk för att få 1,5 meritpoäng. Efter studenten har jag börjat plugga arabiska 1, 2, 3 och 4. Kommer betyget från dessa kurser att räknas med i jämförelsetalet eller kommer endast meritpoängen att räknas med (alltså bara +1,5)? Jag tänker söka till läkarutbildningen. Med vänliga hälsningar Student 2000

    1 Svar

    Vägledare SYV

    Hej Student 2000! :)

    För dig som har examensbevis, kommer betygen i Arabiska 3 och 4 räknas in i ditt jämförelsetal,
    vilka betyg du har i Arabiska 1 och 2 (eller om du har de betygen eller inte) - kommer inte spela någon roll alls.

    Betygen i Arabiska 3 och 4 kommer räknas in i ditt Jämförelsetal och sedan får du 1,5 meritpoäng för de kurserna; på så sätt kan höjningen bli både högre och lägre än + 1,5. Försök få så höga betyg du kan i Arabiska 3 och 4.