johan
    Hej! Jag tog examen från det estetiska programmet 2011 och håller nu på att läsa in behörighetskurser på komvux för att söka till läkarprogrammet.
    När jag är färdig kommer jag att ha läst många fler poäng än vad som ingick i mitt gymnasieprogram. Jag kommer att hamna i urvalsgruppen BII då jag har kompletterat.
    Hur räknas mitt BII-betygssnitt ut? Vilka kursers betyg kommer att räknas med i snittpoänget? Hur funkar det med meritpoäng?

    MVH

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Har du Slutbetyg, eller Samlat betygsdokument ?

    Du behöver ha Slutbetyg och alla kurser från ditt slutbetyg plus betyg i fysik2, kemi2, biologi2 och matematik 4 kommer Alla räknas in i ditt jämförelsetal.

    Max antal Meritpoäng som kan plussas på till jmf-talet, för att få fram Meritvärde är 2,5.

    Du kan få merit för godkända betyg i eng7, moderna språk 3&4 och för matte5 och matte specialisering.