Joakim
    Hej!

    När jag ska räkna ut mitt meritvärde, ska jag då räkna moderna språk som två separata 100 poängs kurser i mitt fall Tyska 3 och Tyska 4 eller ska de räknas som en och samma sak dvs moderna språk 200 poäng? Om det är fallet hur vet jag vilket betyg jag ska räkna på om jag fick B i den ena kursen och A i den andra?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Joakim,

    som systemet funkar idag, så räknas varje kurs Separat, dvs du räknar 100 p. betyg A och 100 p. betyg B. Det är Kursbetyg (inte ämnesbetyg) - i alla fall än så länge.
    Det finns förslag att i framtiden ändra systemet och ha Ämnesbetygen, men ännu är det oklart om det blir en ändring.

    Du behöver annars inte själv räkna... utan om du söker till högskola/universitet i Sverige, kommer Antagning.se räkna och du får besked om vilket ditt meritvärde blir - och meritvärde kan bli olika, om du söker flera utbildningar som har olika behörighetkrav (för särskild behörighet).

    Bästa hälsningar

    ANNA