Erik
    Hej!

    Jag undrar hur kursbetygen läggs ihop för att få fram slutbetyget.

    Jag vet att det det maximala antalet poäng du kan få på en högskoleförberedande linje är 20.0, om du inte lägger till meritpoängskurser.

    Jag använde sidan studeravidare.se. Där prövade jag att på några olika program fylla i A på alla kurser. Resultatet blev då 20. Kurserna som var med var då det gymnasiegemensamma och programgemensamma. Det jag undrar är, hur räknas kurserna inom inriktningarna på de olika programmen?

    T. Ex eftersom jag nu går estetiska programmet, hur räknas kurser som Gehörs och Musiklära, Ensemble och Musikproduktion med mera in i betyget?
    • : Hej! Är ingen SYV, men vad jag vet så räknas samtliga kursbetyg som ryms inom ramen för din utbildning, det vill säga de 2500 poängen som alla är garanterad till. Således spelar det ingen roll om du läst kurserna som gymnasiegemensamma, programgemensamma, inriktning, fördjupning eller individuellt val - allt ska med. Det enda undantag är om du läser utökade kurser. Dessa räknar bara med i det fall de ger meritpoäng. Med vänlig hälsning,
    • Milla : GA betyg räknas inte in. U-kurser räknas in även om de krävs för särskild behörighet.

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, du fick bra svar från B. i kommentaren.Betyg i gymnasiearbete räknas inte in i ditt jämförelsetal och alla andra betyg räknas in, alltså från examensbevis på gymnasiet 2400 poängskurser. Har man Utökat program, gäller särskilda regler för vilka U-kurser som räknas in.

    Studie- och yrkesvägledare