Daniel SYV

    Hej Samuel,
    om du har Examensbevis, räknar man "snittbetyget" på alla de kurser som Inte är markerade med U, (U-kurser är utökade kurser, vars betyg räknas bara ibland... men som regel inte in) och förutom GA, gymnasiearbete. På så sätt får man fram jämförelsetal, som kan som max vara 20.0 (kan alltså ligga mellan 9.0 och 20.0).
    Sedan plussar man på de eventuella meritpoängen - som max kan utgöra 2,5 och får fram Meritvärde. Meritvärde kan som max vara 22,5.
    Om man i sitt examensbevis ej har alla kurser som krävs för Särskild behörighet eller som ger Meritpoiäng utan har betyg i de kurserna Utanför examensbeviset, räknas även betyg i de kurserna in i jämförelsetalet.
    Meritvärde behöver man inte räkna ut själv, utan det gör Antagning.se.
    Meritvärde kan vara olika - till olika alternativ på högskolenivå; detta pga vissa utbildningar accepterar inte meritpoäng och så har olika utbildningar olika behörighetskraven (särskild behörighet).

    Länktips: Gymnasieguiden.se/informeras/merit.
    Hälsningar
    D: