Daniel
    Antagningsgränsen sjunker ganska mycket enligt gyantagningen, hur säkra är dessa preliminära antagningarna? på skolor som tex norra real sjönk medianen från 330 till 317.5 hur säkert är det?
    jag undrade även över gymnasie recensioner på hemsidor som gymnasium.se där vissa recensioner skiljde sig ganska mycket från andra recensioner, vet inte riktigt vad jag ska tycka om skolan då recensionerna varierar!?

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Daniel,

    den preliminära antagningen görs mest för att testa att det funkar att göra ansökan och skicka ut besked till eleverna - samt för gymnasieskolorna som kan försöka anpassa antal utbildningsplatser enligt vad eleverna vill söka till. Att antagningsgränsen sjönk beror oftast på att gymnasieskolorna ökade antal platser på utbildningar som många sökte.

    Ang. recentionerna om gymnasieskolorna - så är det en persons "personliga" uppfattning som påverkas av många olika faktorer. Det är också ofta så att om man är nöjd och glad, så lägger man inte tid på att skriva någon recention... men om det är tvärtom, om man är missnöjd med ngt. då lägger man gärna tid på att berätta om vad som har hänt och varför man är missnöjd. Och exakt samma situation kan av 2 olika personer uppfattas på helt olika sätt - ngt. som en elev tycker är OK, skulle en annan elev uppfatta som "fruktansvärt dåligt" /beror mycket på vad man har som "normal-referens", vad man är van vid och förväntar sig/.

    Gå på öppet hus och boka prova-på dag på skolan - för att skaffa dig en egen uppfattning! är mitt råd.

    hälsningar

    peter syv