linus
    Hej,
    Jag har nyligen läst klart alla kurser som krävs för NA och behöver sätta ihop allt till en gymnasieexamen då jag har betyg från många olika skolor. Jag gick till vägledningscentrumet i malmö men de sa att jag bör vända mig till skolan jag är i inskriven hos (hermods distans) och att de bör sammanställa det hela. Frågan är då hur jag ska göra? Har bara 19 dagar kvar innan det sista kompletteringsdatumet (20/6). Måste jag beställa en kopia av alla betyg från alla skolor för att sedan lämna in det? Eller skickas alla betyg in och så går jag bara dit och frågar om de kan göra det? Skulle vara synd att inte få iväg min ansökan även om jag gjort alla kurser haha! Tack i förväg allihopa! :)

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Linus,

    om jag förstår dig rätt så har du sökt till högskola och behöver nu komplettera din ansökan med Examensbeviset. Sista kompletteringsdag är 20 juni 2016 - så du har rätt att det bara är 19 dagar kvar.

    Jag undrar om din skola, där du läser nu, har tidigare gett dig information om vad som gäller för utfärdandet av Examesbeviset. Kontakta skolan snarast möjligt. Du har rätt: det är ont om tid. I din Studieplan, enligt vilken du läser nu, bör det framgå vilka kurser som kommer att ingå i ditt examensbevis.

    Vi får hoppas att Hermods distans har redan uppgifter om alla dina tidigare betyg från andra skolor och kan utfärda examensbevis mycket snabbt.

    Hör med skolan nu på en gång. Återkom sen till oss och berätta vad du fick för svar.

    Lycka till!

    ANNA

    Hej igen,

    Det är Rektorn på - vanligtvis en gymnasieskola - som skriver under Examensbeviset.

    Examensbeviset förbereds av SYV, skrivs ut av en utbildningsadministratör på pappret med vattentecken på och sedan lämnas till Rektorn för påskrift. Den SYV som förbereder Examensbeviset är den personenn som bestämmer vilket underlag som krävs, om hen accepterar pdf.fil eller vill se originalbetyget.

    I ditt fall när du läste på flera olika skolor, förstår jag att det är komplicerat. Om du ska hinna få ditt examensbevis och kunna komplettera din ansökan innan 20 juni, bör du nu "slå på stort" och vara envis. Det är inte kris än... två veckor kvar innan sista kompletteringsdatumet men du måste nu, snarast, få klarhet i exakt vem det är som kommer att utfärda Examensbevis för dig och sedan se till att den personen har all nödvändig information om dina betyg.

    Det kan innebära att kanske behöver personligen åka till den skola som inte ännu gett dig originalbtygen. Postgången är långsam. Betygen skickas oftast med B-post och tar då minst 3 arbetsdagar att komma fram... men ibland tar det lång tid och den tiden har inte du nu.

    Hej igen!

    För det första GRATTIS! till studenten!

    För det andra: när du får ditt Examensbevis (original) råder jag dig göra följande: ta några kopior och vidimera dem. På de flesta skolexpeditioner och säkert på Vägledningscentrumet också har de en stämpel med text "Kopians överensstämmelse med originalet intygas" och sedan skriver administratören under och uppger också sina kontaktuppgifter där (kort) - namn, datum och telefonnummer. Om det inte finns en sådan stämpel, är det i så fall två olika personer skriva under längst ner på Kopiorna. En av de skriver samma text som stämpel ska ha och båda skriver under med underskrift, datum, namnförtydligande och tel.nr (detta för att den som undrar, ska kunna ringa och fråga :).

    Du ska aldrig skicka iväg original av ditt Examensbevis. Om du nån gång blir tvungen att göra det - skicka endast med ett rekommenderat brev. Det kan bli ganska så omständigt att få ännu ett Examensbevis (kopia) och det brukar inte vara gratis heller... kostar några hundra lappar (detta för att folk inte ska slarva bort sina originalbetyg "i onödan" :).

    Spara originalbetyget på ett säkert ställe. Skicka iväg en vidimerad kopia till Antagning.se per vanligt brev (kan inte skada att göra det), fast du bör givetvis ladda upp ditt examensbevis på "Mina sidor" på Antagning.se.

    Vidimerade kopior av originaldokument bör accepteras i stället för original och nästan alltid blir det så (dvs att de accepteras). Dock måste man vara beredd att på förfrågan visa upp originalbetyget. Originalbetyget ska man inte lämna någonstans eller skicka iväg, i undantagsfall (om man måste-måste) - med ett rekommenderat brev i så fall.

    När du får ut ditt examensbevis, ladda upp det på Antagning.se på en gång, vänta inte till sista kompletteringsdatumet. Under de 2-3 sista dagar brukar systemet "krångla" pga överbelastning eller det finns risk för det i alla fall... och vi vill inte riskera att du inte hinner komplettera din ansökan. Skicka också (som back upp) även papperskopia av ditt examensbevis till Antagning.se Lägg in en lapp där du skriver datum då brevet är skickat (i fall det tar lång tid för brevet att komma fram).

    Då har du både "hängslen och livrem", som det heter... :) dvs gjort allt du kan för att komplettera din ansökan i tid.

    LYCKA TILL! :)

    • : Men det är så att jag måste be hermods om examen och inte gå till vägledningscentrum? Har skickat flera mail både till hermods och vägledningscentrumet! Tack för svaret!
    • Liselotte : Elever brukar få Examensbevis från sina gymnasieskolor. Det är Rektor på gymnasieskolan som skriver under /undertecknar/ Examensbeviset.
    • : Skickat fler mail till hermods och frågade om gymnasieexamen. Ska se till att ringa både hermods och vägledningscentrumet imorgon och få tag i någon som kan fixa till det. Är ganska säker på att vägledningscentrumet kan fixa examensbeviset om man frågar!
    • Milla : Vi önskar dig Lycka till! :)
    • : Jag har nu fått betyg från 2/3 skolor som jag gått på. Jag har den tredje skolans betyg men bara i pdf form. Kan man printa ut den då eller måste jag ha "originalbetyget" för att göra detta? Ni är riktigt duktiga här på frågasyv förresten. Ni har hjälpt mig igenom en svår skolgång!
    • Anna : Tack för dina snälla ord! Vi gör vårt bästa! Kort svar på din fråga är: det är den skola som utfärdar Examensbevis för dig, som bestämmer vilket underlag som de behöver. Jag skriver nu också ett utökat svar till dig.
    • : Fick mitt tredje betyg i posten kl 11 så jag sprang bort till vägledningscentrumet som stängde klockan 12. För andra som undrar så behöver man ju "originalbetyg" med signatur från rektor och kan därför inte printa ut ens betyg från pdf format och lämna in dem. Så då tar jag också tekniskt sätt studenten nu! Spännande :) Tack för all er hjälp genom gymnasiet och komvux. Speciellt tack till Anna som kommenterar snabbt och med riktigt bra info :)
    • Anna : Så roligt att du tycker att vi har hjälpt dig! Lycka till! Hör av dig sen och berätta hur det går med dina studier och med allt annat! ;)
    • Anna : När du får ut ditt Examensbevis - vilket vi hoppas händer ganska snart, ... jag vill ge dig några råd och skriver nu ännu ett utökat svar.
    • Milla : Du kan, om du vill, Gilla vår sida på Facebook, här https://www.facebook.com/fragasyv.se/?fref=ts :)
    Läs alla kommentarer