Lisa
    Jag undrar hur arbetsmarknaden för de som studerar sociologiutbildningar kommer se ut om 5-10 år i hela Sverige och mer exakt i Norrbotten?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Lisa,

    Arbetsförmedlingen gör inte prognos för arbetsmarknaden för sociologer, tyvärr.

    Sociologer kan profilera dig inom flera olika områden, bland annat inom arbetsmarknad, organisation, hälsa eller familjerelaterade frågor

     och kan arbeta exempelvis med personalfrågor och samhällsanalytiska frågor eller som utredare>> eller organisationsutvecklare/organisationskonsult.

    Vill man som utbildad sociolog stanna inom universitetsvärlden kan man satsa på att undervisa (bli högskolelärare>>) och/eller forska (bli forskare>>).

    Det är väligt Olika yrken man kan "bli" med grundutbildning i sociologi. Man kan även få jobb som utredare på en myndighet, t.ex på FK.

    ViII man undervisa i SocioIogi på gymnasiet, bIir man, som utbiIdad SocioIog, - gymnasieIärare.

    SACO räknar SocioIoger tiII SamhäIIsvetare>> och som samhäIIsvetare blir det svårt att få jobb, säger prognosen. Men även om det blir mycket svårt att få jobb, kommer ändå några att få jobb, och varför i så fall inte du?

    Om du känner att Sociologutb.är rätt för dig, tycker jag du ska satsa på den. Du kanske blir forskare i sociologi eller kommer undervisa i sociologi på gymnasiet och/eller på högskolan.

    Bästa hälsningar

    ANNA