Student
    Hej!

    Jag ska börja läsa ämneslärarprogrammet inr. svenska i höst och undrar hur arbetsmarknaden ser ut? Jag ska senare in på utbildningen också välja ett kombinationsämne och jag funderar på om jag ska ta engelska eller något annat "basämne". Vilken kombination är bäst? Vill dock inte välja något naturrelaterat eller matematik.

    En annan sak jag har undrat är om jag kommer ha det lätt att hitta arbete som just svensklärare då mitt namn är arabiskt även fast jag är född här? Har aldrig sett en person med arabisk namn undervisa i svenska varken med egna ögon eller på någon lärarlista ö.h.t

    Tack!

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Mohamad,

    svenska undervisas det i (som ett obligatoriskt ämne) både på grundskolan och på gymnasiet, vilket du själv också vet mycket väl, eller hur? :) Det krävs därför lärare som ska undervisa. Från 1 juli 2015 får ej obehöriga lärare sätta betyg och Behöriga/legitimerade lärare blir därför "guld värda" och prognosen är att arbetsmarknaden blir god för Lärare på många år framöver.

    Kombination av ämnen
    Fundera på andra ämne - Samhällskunskap, är mitt förslag.
    Varför inte engelska? - Jo, det får du givetvis välja, men jag tänker på att det kan bli tungt/enformigt med språk-språk och även på att det är svårt att "mäta sig" med lärare i engelska som har engelska som modersmål, vilket jag förmodar att du inte har.

    Ang. undervisa i svenska med ett "utländskt namn"
    Jag känner till ett antal lärare i svenska och i SAS, svenska som andraspråk, som själva har lärt sig svenska som vuxna, alltså de kom till Sverige som vuxna och började med SFI som eleven på "svenska för invandrare" och sedan blivit lärare i svenska; så det finns exempel och de blir allt fler.
    Lycka till med dina studier!
    Julia syv