Elina
    Hej!
    Jag läser en matematisk problemlösningskurs på 7,5 hp och målet är att bli ämneslärare för gymnasiet. Min fundering nu inför valet till hösten är om jag ska fortsätta läsa matematikkurser så jag kommer upp i 120 hp vilket behövs för att söka in till KPU och därmed bli endast matematiklärare. Jag har räknat ut att jag kan utbilda mig till det på 3 år och undrar nu om hur arbetsmarknaden kan se ut när man har endast ett ämne? Kan man få en heltidstjänst eller kan det bli svårt och man får hoppa runt mellan olika skolor tex? Jag vill komma ut i arbetslivet så fort som möjligt så därför jag funderar på att gå den här vägen istället för att läsa programmet på 5 år och bli 2 ämneslärare. Om jag kör på vägen att läsa endast matematik så har jag tänkt att läsa in ett till ämne på distans senare när jag jobbat ett år. Men alltså min fråga är hur arbetsmarknaden kan se ut när man är ämneslärare i enbart matematik. Med vänlig hälsning, Elina

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elina,

    Det är så stor lärarbrist i Sverige nu, så alla lärare -även obehöriga - får jobb. Att komma in på KPU med endast ett undervisningsämne, kan inte garanteras; sökande som ska bli lärare i fler ämnen, prioriteras. Om du inte kommer in på KPU, kan du då börja läsa ditt biämne och söka till KPU sen igen.

    Om du blir behörig i endast matte, så tror jag du får heltidstjänst men då med lägre lön, kan jag tänka mig; detta pga rektor får "stor huvudvärk" att göra schemat så att du endast ska ha undervisning i matte. Andra lärare som också kan och vill undervisa i matte, blir av med Sina matte-lektioner, som går till dig.

    Jag kan givetvis inte veta exakt hur det blir, kan bara gissa. Det finns idag lärare som endast undervisar i matte, även om de är behöriga i fler ämnen men de Kan börja undervisa i minst ett ämne till.... Då är det motiverat att de får högre lön, än lärare som endast är behörig i ett ämne.