Felicia
    Juridik är ett ämne som intresserar mig och juristprogrammet känns som en bred utbildning som ger en bra grund att stå på inför framtiden. Däremot har jag läst en del om att det ska vara ganska hård konkurrens om jobben för nyexaminerade. Saco släppte en rapport kring detta och beskrev det som att juristbranschen tidigare har varit i balans men nu är på väg mot hård konkurrens på grund av situationen för nyexaminerade. Finns många trådar på flashback där jurister har beskrivit det som svårt att få jobb om man inte får bra betyg och det har även en vän som tidigare studerade till jurist bekräftat, att betygshetsen är enorm och att betygen spelar väldigt stor roll för jurister. Flera lärare gav henne rådet att hoppa av programmet efter 1 år för hennes egen skull eftersom hon enbart hade godkända betyg.
    Jag hade A rakt igenom i gymnasiet så det är uppenbart att jag har kapacitet att få höga betyg, däremot är det ju en viss skillnad att klara av kriterierna för högsta betyg i gymnasiet och på Juristprogrammet.
    Är juristprogrammet en väldigt tuff och krävande utbildning? Jag lider av en ganska omfattande psykisk ohälsa och ångestproblematik vilket kan försvåra att klara av att nå högsta betyg, då jag på grund av min psykiska ohälsa inte alltid kan prestera på topp.
    En alternativ utbildning som känns intressant är statsvetare då mitt intresse för politik är väldigt stort, men har förstått det av olika rapporter som att det för statsvetare är en väldigt dyster arbetsmarknad.

    Jag ska tillägga att jag främst är intresserad av att bli åklagare eller domare, där notarietjänstgöring krävs så eftersom man söker de platserna från sina betyg på utbildningen så skulle betygshetsen för mig vara extra stor. Är det svårt att få jobb som nyexaminerad jurist, och är programmet kanske för krävande för att klara av med högsta betyg när man lider av psykisk ohälsa?

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Felicia,
    utifrån det du beskriver i din fråga, vill jag ge dig följande tips - kika på yrkeshögskoleutbildningar till Paralegal och IP-paralegal /juridiska assistenter av olika slag/ - här >> finner du en lista på de befintliga paralegal-utb. Yrkeshögskoleutb. är kortare och mer praktiska; de är också mycket inriktade på just att Få Jobb. Yh-utb får er starta om bedömning görs att det blir svårt att få jobb. Man blir tyvärr inte åklagare eller domare efter utb. till Paralegal >... men kika på det alternativet i alla fall, är mitt råd.

    ang. hur svårt det är att få jobb efter jurist-programmet
    Juristprogrammet går på 4,5 år och de som snart ska söka och kommer in, - kommer att söka jobb om tidigast fem år... och hur arbetsmarknaden ser ut om 5 år, är det ingen som vet. Det finns prognoser, men vem vet om de kommer att slå rätt?
    Det är också så att i fall man är flexibel, beredd att ta "vilket jobb som helst", ex. som Utredare på FK (jag känner en person som med juristexamen fick jobb på FK) eller att undervisa i juridiska kurser på gymnasiet (när det är lärarbrist, kan man säkert få jobb med att undervisa, även om man inte är lärare) - då kan man ju få "jobb"... ett jobb som man kanske inte tänkt sig när man sökte till juristprogrammet. Exempel på andra jobb som man kan få efter juristprogrammet är >> Civilutredare hos Polisen, Studiestödsutredare > och aspirant på Kronofogdemyndigheten (se yrke/kronoinspektor).
    Enl. vad jag vet, så stämmer det att det brukar vara rätt så svårt att komma in på notarie-tjänstgöring. Hur det blir med den saken om fem år, kan ingen svara på.

    Vänligen
    ANNA