Ella
    Hej! Jag har en fråga om att plugga vidare direkt efter gymnasiet. Jag går justnu musik på folkhögskola, kommer med nästa år ha gått tre år musik på folkhögskola, direkt efter studenten. Jag är sugen på att söka musiklärarutbildning på musikhögskola efter mitt sista år på folkhögskola; men har nu lite tvivel. Borde jag ta ett år där jag tar pluggpaus och bara jobbar? Jag är rädd för hur det ser ut på mitt Cv om jag pluggar vidare direkt efter mitt sista folkisår, med ÅTTA ÅR STUDIER efter studenten och INGET HELTIDSJOBB: (3 år på folkhögskola, musik, gymnasial nivå och 5 år på musikhögskola, med musiklärarexamen=8 år). Att vid 27 års ålder vara nyexad musiklärare och enda arbetslivserfarenhet är sommar och extra-jobb. Räcker det på ett cv med sommar/extrajobb om man utbildat sig så länge? Eller är det mer fördelaktigt att få mer kött på benen i arbetslivet; jobba något år och sedan söka musikhögskola efter det. Är lite rädd om jag skulle ta något år jobb emellan att jag skulle "tappa lite" färdigheter på mitt instrument; eftersom det är intagningsprov (auditions/spelprov) som avgör vem som kommer in på mysiklärarlinjen; då är det en klar fördel att komma direkt från folkhögskola, där syftet är att fördjupa sig på sitt instrument och bli grym på det och allt runt om: teori, gehör, osv. Hur tänker arbetsgivare; ser det "slappt" ut att ha pluggat i 8 år och inte haft ett enda heltidsjobb? Eller ser dom det som hängivet att ha pluggat så mycket på sitt ämne? Väger sommarjobb och extrajobb lika tungt i ett cv som ett heltidsjobb man haft i 1 år?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Ella,

    att söka jobb som Lärare är "speciellt", jämfört med många andra jobb. Detta pga Lärare ska egentligen - för att bli behörig - ha Legitimation, och för att kunna få ut sin lärarlegitimation, krävs det Lärarexamen. Det är lärarbrist i Sverige nu och förväntas också förbli i framtiden.
    Mitt råd till dig blir därför att du så fort som möjligt söker till lärarutbildningen. Om du inte kommer in - kan du jobba och söka nästa gång... men om du kommer in, läs lärarutbildningen. Som behörig /legitimerad/ lärare kommer du att ha mycket goda chanser att få jobb, oavsett din tidigare arbetslivserfarenhet.
    Inom lärarutbildningen ingår det Praktik, VFU /verksamhets-förlagd utbildning/ - det som jobb men under handledning av en behörig lärare... så viss arbetslivserfarnhet "som lärare" kommer du att ha, när du tar ut lärarexamen.

    Om du ska jobba på heltid, innan du söker till lärarutbildningen, försök få jobb som lärare eller med undervisning eller barnpassning på något sätt... för att det ligger "i linje" med ditt framtida, tänkta, jobbet som musiklärare.
    Vänligen
    Julia syv