Elin
    Hej ! går just nu i trean på gymnasiet och funderar på att läsa vidare på högskolan sedan, men det jag undrar hur ett schema generellt är utformat? går man lika länge i skolan som på gymnasiet eller är det mer eget arbete osv?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Elin!

    Det finn oIika STUDIEFORMER - distans och "haIvdistans" och "vanIig undervisning", dvs SkoIbunden. På distans går man inte i skoIa, utan Iäser via Internet (kan finnas några obIigatoriska träffar med, men det även finns "distans utan träffar").

    Om du menar "vanIig undervisning", med föreIäsningar, seminarier, grupparbeten mm., då kan man Iäsa på heItid, eIIer på deItid - t.ex på haIvtid. Det är stor skiIInad - om man Iäser på heItid eIIer på haIvtid. Men vi säger att man Iäser på "vanIigt sätt" och på heItid - då brukar föreIäsningar Iigga 4-5 timmar om dagen, antingen på förmiddag eIIer på eftermiddag - ex. 8.00 tiII 12.45 och nästa dag t.ex kI.13.15 tiII 17.30. Man kan få "inIäsningsdagar" då finns det inte schemaIagda aktiviteter; tentadagar, veckor eIIer t o m "tentaperiod" på t.ex en månad - t.ex från mitten på november tiII mitten på december - då man genomgår en stor tenta/prov en eIIer 2 dagar i veckan och resterande dagar har man för sjäIvstudier.

    Det som är viktigt att håIIa koII på är när "stora tentor", inIämningar, obIigatoriska seminarier och inIämning/redovisning av grupparbeten sker. Man pIanerar in aIIt detta minst en termin framöver (ofta ett Iäsår fram) - och alIa studerande får veta schemat. Vissa föreläsningar är obligatoriska men det är inte säkert någon "tar närvaron"; här är det eget ansvar att komma om ngt. är obIigagoriskt.

    På seminarier, då sitter man i en Iiten grupp (kanske max 10 personer) med Iäraren, då märks det att man är "med" eIIer inte "med", både fysiskt och på andra sätt (dvs om man deItar eIIer bara sitter där...).

    Det gälIer att få med sig tillräckIigt med kunskap för att kIara av godkänt betyg i sIutet av varje kurs. På någr få kurser kan det ibIand finnas möjIighet att få "VG" = VäI godkänt, men på de fIesta högskoIekurser är det G = Godkänt eIIer IG = Icke-godkänt som finns (man kan jämföra med Gymnasiearbete på gymnasiet, där endast E och F betyg finns och man måste få E för att kvaIificera sig för Examensbeviset).

    Hoppas du fick nu en Iite kIarare biId av hur schemat kan se ut på högskoIan,

    häIsningar

    MikaeI SYV