Anonym

    Hej, Jag har kommit in på ett program där jag tilldelas en filosofie examen efter programmets slut. Jag tänkte däremot välja att lägga till Nationalekonomi och statistik under de valbara terminerna för att sedan kunna plocka ut en ekonomie examen. Min första fråga är då om jag kan läsa dessa kurser på endast en termin? Min andra fråga är om det kommer framgå i mitt examensbevis t ex kursutdraget om jag läst dessa två kurser vid ett annat lärosäte? Och till sist om man väljer utlandsstudier i en termin. Kommer detta framgå i examen?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej, de frågorna måste du ställa till personal som jobbar på den institutionen där du läser nu. Fråga Studievägledare på din institution. Vid behov vänder hen sig till programrektor eller hänvisar dig någonstans inom lärosätet där du får svar på dina frågor.
    Vad jag vet, så borde det inte vara omöjligt att få en lista på kurser som ingår inom ditt program, men sedan om arbetsgivare bryr sig så mycket om enskilda kurserna, kan vara olika. För att kunna "plocka ut" ekonomiexamen så måste du bland annat med godkänt resultat genomföra en kandidatkurs med rätt inriktning, och att kursinnehåll ska för övrigt stämma med den uppfattningen om vad som ska ingå i kandidatexamen som ditt lärosäte har (det kan vara lite olika på olika lärosäten). Det är också olika hur lärosätena accepterar inom kandidatexamen att ha utlandsstudier. Om ditt svenska lärosäte har "skickat ut dig" (som utbytesstudent) till vissa utlandsstudier, då borde de kunna ta in de studierna inom kandidatexamen, men om du själv hittar studier utomlands och genomför dem, så är det inte alls säkert att de ska kunna ingå inom kandidatexamen från ett svenskt lärosäte.
    Kort och gott: svenska högskolor och universitet har ganska mycket makt att bestämma lokalt vad som får/kan/bör ingå i kandidatexamen och man kan ibland få ganska olika svar på samma fråga från olika lärosäten.