Klara
    Hej! Jag går sista året på samhällsvetenskapsprogrammet med inriktning på beteende. Mitt meritvärde ligger på 13:18 men kommer öka till minst 14:18. Vad har jag för möjligheter? Jag kommer inte in på universitetets utbildningar, förutom lärarprogramen men dom vill jag inte gå. Vad kan jag göra då? Jag mår väldigt dåligt för det här, jag känner mig stressad över att jag kanske inte kommer in på någon utbildning. Men jag funderar även på yh utbildningar inom logistik, ekonomi och handel men jag är även öppen för andra allternativ, det finns ju så många jobb som man inte känner till. Nackdelen med yh utbildningar är att man behöver arbetserfarenhet inom ämnet som man vill jobba på. jag har ingen arbetserfarenhet inom det. Vart kan jag hitta utbildningar med lägre konkurrens och där jag är behörig med ändast mitt samhällsprogram? Kan jag prata med arbetsförmedlingen innan jag tar studenter eller vad rekommenderar du mig till att göra. Har du förslag på vart jag kan hitta utbildningar? ( jag kan jobba inom andra områden också, det behöver inte vara inom logistik och handel)?

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Sandra,

    att kontakta Arbetsförmedlingen kan du alltid göra. Du kan t o m skriva in dig på AF redan nu. Dock kommer de inte aktivt "jobba med dig" nu, först när du går ut gymnasiet och inte är studerande längre, som AF kommer att "ta tag i dig". Men samråda med dem kan du absolut göra redan nu.

    Efter gymnasiet kan man:

    * Starta ett eget företag, dvs bli egenföretagare/entreprenör.

    eller söka:

    -  till högskola/universitet i Sverige eller utomlands

    -  till yrkeshögskola

    -  jobb och ev. gå interna utbildningar/fortbildningar på sin arbetsplats eller via sin arbetsgivare (helt eller delvis på arbetstid och/eller med andra förmåner: t.ex. kan man få kurslitteraturen betald av arbetsgivaren)

    - till kommunal vuxenutbildning - se din kommuns hemsida, dvs den kommun där du är folkbokförd. Om du saknar examen eller studiebevis från en treårig utbildning på gymnasiet får du börja studera på komvux tidigast den 1 juli det kalenderår du fyller 20 år. I annat fall kan du läsa på komvux även om du är yngre

    - till folkhögskola kan man tidigast söka det kalenderår man fyller 18 år. Utbud på folkhögskolorna varierar mycket och det kan finnas allt frånsommarkurser och korta kurser till treåriga linjer där man läser in hela sin gymnasiekompetens. Ett exempel på en folkhögskoleutbildning är eneftergymnasial 2-årig utbildning till fritidsledare

    - till övriga utbildningar, som t.ex KKU eller utbildningar som finns hosprivata utbildningsanordnare.

    Se förslag på yrken som ej nödvändigtvis kräver någon eftergymnasial utbildning - >>>här, vi kallar dem för "gymnasiekompetens-yrken".

    Mitt förslag är att du söker jobb, söker flera olika yrkeshögskoleutbildningar och du kan även söka upp till 20 alternativ på högskolenivå. Det kostar inget att göra ansökan och det händer inget särskilt , om du ej kommer in. Som Behörig sökande med för lågt meritvärde kommer du i så fall att få besked RESERV nummer... och så nr. på din reservplats.

    Även med lågt meritvärde kan man komma in - om man har högt resultat på högskoleprovet.

    Kika gärna på alla de möjliga yrken på www.framtid.se

    Arbetsförmedlingen säger att minst 70% av jobben tillsätts inte via platsannonser. De tillsäts via personliga kontakter. Därför råder arbetsförmedlingen att arbetssökande frågar alla de känner om tips på lediga jobb, även om det är mycket korta anställningar och/eller deltidsanställningar. Det är viktigt att "få in foten" in på arbetsmarknaden.

    Andra råd till dig är att du går och pratar med SYV på komvux i den kommunen där du är skriven. Från 1 juli blir du behörig att läsa på komvux... ansöka om studier kan du nu, under våren - för att kunna bli antagen till höstterminen. Svårt att säga vad komvux i din kommun har att erbjuda, men jag tycker du kan i alla fall fråga. Det kan inte skada.

    Ang. yrkeshögskoleutbildningar - det är inte alla yh som kräver arbetslivserfarenhet. Det finns många som ej kräver någon arbetslivserfarenhet och yrkeshögskola kan ta in obehöriga också. och så söker man separat till varje yh, "i första hand" - därför är det möjligt att söka ett stort antal olika yrkeshögskoleutbildningar (i princip kan man söka alla yh som finns samtidigt). Sedan om man får flera platser, kan man välja då... och säga Nej till de platser som man väljer bort.