Nermen

    jag undrar hur ser ut arbetsmarknaden för administratör yrken i hela Sverige och i Eskilstuna? är det svårt att få jobb? varför?

    2 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Nermen,
    en jättesvår fråga du ställer.
    För det första, så är Administratör >>- ett samlingsnamn för ett stort antal Olika yrken, som t.ex Hälso- och sjukvårdsadministratör, även kallad Medicinsk sekreterare; Utbildningadministratör och Receptionist.
    För det andra, så är yrket/yrken inte "reglerade" i Sverige idag... alltså, finns inga strikta krav på vilken utbildning man måste ha; det är upp till en arbetsgivare att bestämma vem hen anställer.
    Ibland kräver arbetsgivaren vissa språkkunskaper, körkort eller viss tidigare arbetslivserfarenhet; kan vara erfarenhet inom just ett ett visst yrke eller bransch.
    Du får gärna kika på många olika yrken och "underyrken" på www.framtid.se där det berättas om över 2.ooo yrken och yrkesvarianter/underyrken.
    Hoppas någonting i mitt svar blir till hjälp för dig!

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    Julia SYV på FrågaSYV

    hejsan, av alla admin-yrken är i Sverige idag vårdadministratör/med.sekreterare som har de bästa utsikten på den svenska arbetsmarknaden - kika gärna på yh som leder till detta yrke.