Cassandra

    Hej! Jag ska söka till högskolan och undrar om man kan gå ekonomprogrammet i 3 år och sedan studera ytterligare 2 år för en magisterexamen för att bli cfo? Betygen jag har är inte tillräckliga för att söka till civilekonomprogrammet. Kan man alltså göra som jag skrev ovan? Det finns även olika inriktningar inom ekonomprogrammet har jag hört, andra året sägs det att man väljer en inriktning, stämmer det? Vilken borde jag välja då?

    Det finns även ekonomi med inriktingar när man ska söka till högskolan, att man väljer en inriktning när man söker, vilken kan man välja då..?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Cassandra,

    det finns inte några strikta regler ang. vilken utbildning en CFO >> ska ha. Men den rekommenderade utbildningen är "någon form av högre utbildning inom ekonomi".
    Vilka master- och magisterprogram (som är 2 års respektivet 1 års påbyggnadsutbildningar efter ekonomiprogrammet) som kommer att söka om 3 år - vet vi idag inte säkert. Utbildningsutbud förändras.

    Det finns väldigt många olika ekonomiprogram att söka. Exakt vilka man ska kunna söka med start vårterminen 2019 blir fastställt till 15 september då ansökningsperiod börjar.
    Tips - om du ännu inte anmält dig till högskoleprovet som äger rum i okt 2018 - kan du ännu göra det ... idag, den 3 sept är sista dag att göra anmälan. Du har ännu ca 3 timmar på dig. Gå i så fall in på www.hogskoleprov.nu och gör anmälan.