Alma
    Hejsan!
    Jag har en vän som ville ha hjälp med hur det fungerar för honom att studera i Sverige. Men jag har svårt att svara.. Han kommer från Peru, är 16 år och vill börja studera här 2018. Han kan lite svenska och håller på att lära sig.

    Jag informerade honom kort om IB-programmet (vilket de inte har i Peru) varpå han svarade följande:
    "But well in any case what I should do is learn Swedish at least at my English level, do you know the price or what should I pay for the gymnasium? (as I'm not from the EU)"

    Vi undrar alltså:
    Vad skulle det kosta för honom att studera på gymnasiet här?
    Vad har han för alternativ? Internationella Engelska Gymnasiet? Hur fungerar skolan för våra flyktingar i Sverige, skulle han kunna studera på samma vis som dem?
    Hur ska han gå tillväga helt enkelt?

    Tack för några som helst svar då det är svårt att hitta den här infon!

    3 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Alma,

    om man kommer till Sverige som turist, har man inte rätt att studera.

    För att komma till Sverige för att studera, måste man ha uppehållstillstånd. Jag känner att jag måste hänvisa till Migrationsverket med frågan om tillstånd för studier i Sverige. Kontaktuppgifter till Migrationsverket finner du Här >>

    Det är ovanligt att man kommer till Sverige för att studera på gymnasial nivå.

    Det som är vanligare är att man kommer till Sverige för att studera på högskola/universitet. Där finns det framtagna priser för varje utbildning.

    Några "framtagna priser" för gymnasiala utbildningar känner jag inte till. Och det är i första hand fråga om att kunna få Uppehållstillstånd. Det finns olika typer för uppehållstillstånd; ex. kan man komma till Sverige för att återförenas med sin familj; eller så söker man asyl om man flyr från kriget, t.ex. Man kan också söka jobb i Sverige och i fall man hittar en arbetsgivare som vill anställa, kan man i så fall få uppehållstillstånd för arbete.

    Vänligen

    Julia SYV

    Hittade info om studier på gymnasial nivå på Migrationsverkets hemsida - läs gärna här >>.

    • : Okej, tack för svar!
    • : Jag tror inte han har några större chanser till att få uppehållstillstånd här och jag förstår inte riktigt. Alla internationella studenter på högskolor och universitet har väl inte uppehållstillstånd? Behöver man uppehållstillstånd för IB-programmet också?
    • Julia : Du frågade om möjlighet att läsa på GYMNASIET. Det är skillnad mellan reglerna för studier på gymnasiet och på HÖGSKOLOR/UNIVERSITET.
    • : Det finns alltså inga möjligheter alls? Inte IB-programmet? Och det vore omöjligt om man frågade någon gymnasieskola direkt?
    • Julia : Vi kommer att göra förfrågningar och återkommer om vi får några svar som vi tror kan vara till hjälp.
    Läs alla kommentarer
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej, vi fick nu svar från SSHL >>. Var god läs deras svar nedan:

    "Hej!
    Icke EU medborgare kan söka till IB som internatelev på SSHL >> samt beviljas studentvisum ett år i taget av Svenska myndigheter.
    Ansökan för att få studentvisum för studier på IB som internatelev på SSHL kan ta tid och ej EU medborgare bör söka till SSHL senast slutet av April början av Maj  för att hinna med  att få visum.
    Internatelever som ej är svenska medborgare betalar ca SEK  380 000 per läsår för boende, mat  och utbildning samt fritidsaktiviteter.

    SSHL tar inte in några dagelever som inte är bosatta i Sverige med sina familjer.

    Det går inte (enligt min erfarenhet) att söka till vilken skola som helst i Sverige och gå där som dagelev på IB  och få studentvisum.

    SSHL har öppet hus 27 april 2017.

    Förutom det välkomnar vi intresserade internatelever på provboende. Sista provboende möjligheten är 4-6 maj 2017.
    Vi kan även ta emot privata besök på visning om de är intresserad av internat.
    Dagelever hänvisar vi alltid till de 3 öppet hus vi har under läsåret."

    Daniel SYV

    Hej, för studier i Sverige behöver man STUDENTVISUM, som gäller i ett år - dvs behöver förlängas/förnyas varje år. På senare tid har det varit svårt att få studentvisum för gymnasiestudier i Sverige. Frågorna har ställts till Migrationsverket om det.
    Vi på Fråga SYV har fått ett mycket kort och formellt svar med hänvisning till info som finns på Migrationsverkets hemsida.
    Det rådet vi kan ge är att ni vänder er direkt till Migrationsverket.
    Ett annat råd vi kan ge är att personen som vill läsa i Sverige ansöker om studentvisum på den svenska ambassaden eller konsulatet i sitt hemland. Då får hen svar direkt, om det i just det fallet blir möjligt att få studentvisum eller inte; eller vad som hen behöver göra för att få visum.

    Hälsningar

    Daniel SYV