Nikita
    Hejsan! Jag kommer att efter att ha gått ut mitt tredje år på gymnasiet endast ha godkänt i Svenska 1,2,3, engelska 5,6,7, historia 1b, matte 1b,2b, idh 1, religion 1,2 och sociologi 1 pga halvtidssjukskrivning, dvs 1200 poäng. Jag är också väldigt nöjd med mina betyg i kurserna jag hittills avslutat. Jag vill läsa vidare till djurvårdare och då har jag bara hittat utbildning till det via yrkeshögskola. (har också planer på att läsa utökad djurvårdare nån gång efter det) Vad vore den bästa vägen att gå? Jag behöver som jag förstått det bara samhällskunskap 1 och biologi1/naturkunskap2 för att få läsa den utbildningen och går därför i tankarna att läsa sh1 och bi1 på komvux. Men som jag förstått det kommer jag pga att jag inte har en examen inte vara bland prioriteringen trots det och jag kommer tas från de som inte är behöriga. Har då tänkt på folkhögskola, men de kan inte ge mig naturkunskap2/biologi1 utan bara naturkunskap 1 och då är jag ju fortfarande utan behörighet och att läsa bara två kurser på folkhögskola verkar väldigt lite. Vad vore det bästa att göra för mig?

    2 Svar

    Liselotte SYV på GymnasieGuiden

    Hej Nikita,

    se vad som finns inom yrkeshögskola - det här är en ganska speciell utbildning, man tar hand om försöksdjur>> man blir alltså Forskningsdjurvårdare>>

    Sedan finns det inom yrkeshögskola också - Djurvårdare på utökad nivå>> och behörighet är att man har examen från naturbruksprogram med djurvårdsinriktning eller motsvarande kunskaper.

    Om jag förstår dig rätt så läser du inte på Naturbruksprogrammet och kommer inte ha godkända betyg i några naturbrukskurser, vilket kan bli ett stort problem, tyvärr. :(

    Det är tyvärr så att naturbrukskurserna finns i huvudsak inom ungdomsgymnasiet. Det är svårt att hitta motsvarande utbildningar inom komvux. Om man hittar, så tar komvux in i första hand personer som endast har grundskolekompetens, ej några godkända gymnasiala kurser (därför att vuxenutbildningen måste prioritera "kortutbildade och studieovana" personer).

    Jag hoppas att komvux i din kommun eller arbetsförmedlingen kan göra ett undantag och t.ex pga din sjukskrivning kan köpa utbildning till dig - naturbruksprogrammet för vuxna. Kan tyvärr inte lova att de gör det.

    Går du åk3 nu? Kan du tänka dig ev hoppa av din utbildning och söka om till åk1 på Naturbruksprogrammet på gymnasiet? Det är känns inte bra att råda någon att hoppa av gymnasiet, men det kan vara ditt bästa och kanske t o m enda chans att få gymnasial utbildning till djurvårdare. Du blir inte behörig att söka om till åk1 och gå om 3 år på gymnasiet, om du redan har gått i 3 år... eller om du blir "för gammal". :) "för gammal" blir man på så sätt att man från 1 juli det kalenderår som man fyller 20 år tillhör komvux. Man kan alltså inte påbörja någon utbildning på ungdomsgymnasiet efter sista juni det kalenderår man fyller 20 år. Utb på gymnasiet börjar i augusti - då det i praktiken det kalenderår man fyller 19 år som man kan påbörja ett nytt program på gymnasier (menar här "ungsomsgymnasiet").

    Du får gärna komma med synpunkter och förklaringar.

    Det är mycket möjligt att jag har missuppfattat hur din situation ser ut eller vad du vill uppnå.

    Hoppas mitt svar blir på något sätt till hjälp!

    L. :)

    Liselotte
    • : Det låter ju inte önskvärt då ja. :( Jag går åk3 och jag vill ine gå om, får nog leta efter något annat att utbilda mig till. Men vad vore den bästa vägen att gå för att få högskolekompetens? Folkhögskola eller komvux?
    • Peter : man kan få högskolebehörighet både på en folkhögskola och på komvux. Du kan söka både till flera olika folkhögskolor och till komvux. Till komvux söker man i den kommunen där man är skriven, om man vill Läsa. Men prövningar för man göra i andra kommuner (till prövning förbereder man sig genom självstudier).
    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hejsan,

    du läste på halvtid pga sjukskrivning - uppger du i din fråga. Då tänker jag på att rektor på din skola kanske kan söka "förlängd studiegång" för dig - så att du inte ska behöva sluta på gymnasiet nu till sommaren, utan kan kanske läsa fler kurser under nästa år. Det här sättet har fördelar i form av att du garanterat ska få läsa. För att annars så finns det inte platsgaranti varken sig på komvux eller på en folkhögskola. Man söker och så kanske man får plats... eller kanske tyvärr - inte.

    På komvux prioriteras det "kortutbildade", dvs de som ej har grundskolekompetens i första hand... om pengarna är slut, kanske blir det mycket svårt att få plats på någon gymnasial kurs.

    Folkhögskolorna gör sina egna antagningar - varje folkhögskola är som ett litet "eget företag" kan man kanske säga. Du får söka till många olika folkhögskolor och se om du får plats på några av dem - i så fall kan du välja sen, var du vill gå. Sök samtidigt även till komvux.

    Jag ser att du är 18 år. Det är i så fall inte helt säkert att du ska få läsa på komvux nu till hösten. Du är för ung. Man är behörig att läsa på komvux om man har genomfört 3-årig gymnasial utbildning, trots att man är under 20 år... men i ditt fall är då frågan - om du har "genomfört 3-årig gymnasial utbildning" om du läste på halvtid? Jag råder dig ta kontakt med komvux i den kommunen där du är skriven/folkbokförd och be dem utreda den frågan på förhand, innan du slutar på gymnasiet. Annars kan det kanske bli så att du kommer till komvux och de säger att du bara har läst 1200 poäng, vilket är mindre än 50% av gymnasial utbildning (som är på 2500 p.) och att du är därför för ung för komvux... Den frågan är värd att undersöka på förhand.

    Om du söker till många olika folkhögskolor, så borde det vara så att du får plats på någon folkhöskola. Förhoppningsvis på flera olika och ska kunna välja. Men det är ju, som sagt, inte någon garanti på att få en utbildningsplats. Bra därför att söka många olika alternativ samtidigt.

    Hälsningar och lycka till! :)

    Peter syv

    Skillnaden på att läsa på komvux och på Folkhögskolan består i olika saker...

    1. på folkhögskolor får man OMDÖME - inte betyg. Omdöme som är bäst/högst är "4". Man sägger inte ihop betygen från gymnasiet och omdömen från folkhögskolan - utan folkhögskolepersonal tar hänsyn till dina tidigare betyg och utformar undervisning och ger omdömen "utifrån" dina tidigare kunskaper; Med Omdöme från Folkhögskola söker man i BF urvalsgruppen när man söker till högskoleutbildningar. Folkhögskolor har olika inriktningar - estetiska, språk mm. Många folkhögskolor har Internat, dvs man kan bo på skolan.

    2. på komvux gör man planering med SYV - du ska läsa mot Examensbevis. Examensbevis från komvux är på 2400 poäng. Det är tyvärr ganska begränsad kursutbud som de flesta komvux kan erbjuda. Läsa på komvux kan man i första hand i den kommunen där man är skriven/folkbokförd. Ofta finns det möjlighet att läsa på kvällstid, på flex och/eller på distans. Info brukar finnas på kommunens hemsida. Hittar man inte, kan man ringa till kommunens växel och be att bli kopplad till personal på komvux.