Lilian
    Jag har klarat av 1800p från gymnasiet och behöver plugga upp 700-800 poäng (om de tar bort idrott & hälsa) på komvux. När jag söker om studiemedel ska jag då ansöka för en termin (400p) i taget eller för 800p (två terminer)?

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Lilian,
    du kan vara för ung för studiemedel för studier på Komvux.
    Om du fyller 20 år under 2019, kan du  -  för studier på Komvux - få studiemedel tidigast från 1 juli 2019. Fram tills dess kan du om du kommer att läsa på Heltid (ej på deltid) - få studiehjälp.
    Se info på CSN´s hemsida. Om du kommer läsa på deltid, kommer du tyvärr inte kunna få studiehjälp.

    Enligt info på csn.se/bidrag-och-lan/studiestod/bidrag-for-gymnasiestudier-i-sverige verkar det inte som att man behöver ansöka, utan det verkar som att studiehjälpen kommer betalas ut automatiskt - om man uppfyller villkor (är i rätt ålder och läser på heltid). Men är du osäker - kontakta personal på CSN i så fall.
    TEl.nr till CSN är 0771-276 000 och tel.tider brukar vara från 8.00 till 16.30 på vardagar. På https://tjanster.csn.se/epostaoss finns det E-post formulär, genom vilket du kan ställa frågor till CSN.

    Hälsningar
    Mikael SYV

    • : Hej, Mikael! Tack för svaret.
    • :

      När jag söker till komvux nästa år och behöver plugga på 700p, ska jag då söka studiemedel för en termin eller båda termin (2t)?

    • Mikael : Menar du att du kommer söka Studiemedel för studier på höstterminen 2019? Reglerna kan ändras framöver. Jag tror man kan söka för två terminer direkt, men det är bättre att kontrollera det med CSN när det blir dags att söka; annars så börjar du fylla i ansökan och ser om du kan fylla i för två terminer eller inte; det borde framgå - när du gör ansökan.