Robin
    Hej!

    Jag läser just nu på mina sista gymnasiekurser på allmän kurs på folkhögskola, planen är att bli klar till sommaren. I augusti vill jag läsa vidare på någon behandlingsassistent/socialpedagogutbildning.

    Problemet är dock att jag kanske behöver flytta för utbildningen, samtidigt skulle jag behöva arbete ihop pengar för att få råd med utbildningen. Några tips att ge? Jag fyller 23 i maj och bor i Linköping. Helst skulle jag vilja fortsätta plugga direkt, eftersom jag känner att jag behöver få ett bra jobb så fort som möjligt.

    Mvh
    Robin

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Robin,
    mitt råd till dig är att du söker både jobb och många olika utbildningar till behandlingsassistent/socialpedagog. Om du kommer in på en eller flera utbildningar men samtidigt också får jobb, kan du välja sen, vad du ska göra. Om du endast får Jobb men ingen utbildningsplats, då jobbar du ett tag och söker till utbildningar senare.
    Om du endast får en utbildningsplats, men inget jobb - då är det bättre att börja läsa än att vara arbetslös. Som studerande får du, förhoppningsvis, studiemedel. Studerande får också många olika "studerande-rabatter" på diverse ställen: från affärer till inträde på museer och festivaler och även (ofta) även kan åka billigare med kollekrivtrafik (här kan det handla t.ex om "ungdomsrabatt" upp till exempelvis 26 år).
    Bostadsbidrag för "ungdomar" gäller för de som är "under 29 år". Se gärna info på forsakringskassan.se/privatpers/studerande/bostadsbidrag_till_unga. Det finns, alltså, vissa ekonomiska fördelar i att läsa när man är yngre.
    Studerande som är över 29 år får, exempelvis, inte något bostadsbidrag (såvida de inte har barn). Och har man hunnit få barn, blir det oftast betydligt svårare att studera pga tidsbrist och ännu större ekonomisk press.
    Som studerande får man jobba "extra" (på somrarna, andra lov och under terminstider). Och man får tjäna ganska mycket, utan att studiemedels-utbetalningar påverkas. Se gärna info på csn.se/fragor-och-svar/hur-stor-inkomst-far-jag-ha.

    På tal om att behöva flytta för att gå utbildning: det finns utbildningar på distans.
    Utbildnings-tips:
    Hermods-yrkeshogskola/stodpedagog-hermods-distans