Emilia
    Hejsan!
    Jag är en 20 årig tjej som bor i Varberg och är arbetslös. Jag studerade djurvård på gymnasiet och har i stort sätt varit arbetslös sedan dess. Nu har jag bestämt mig för att börja plugga till lastbilschaufför men jag vet inte hur jag ska gå tillväga och vad man ska göra för att bli det. Räcker det med att ta ett C/CE körkort eller behöver man studera andra kurser upp till och vart ska jag vända mig? Jag har ett B-körkort sedan två år tillbaka.

    Mvh
    Emilia

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Emilia,
    det är jättebra att du har B-körkort!
    Nu, när du är färdig med ungdomsgymnasiet, så finns det följande möjligheter att utbilda sig till lastbilschaufför:
    - Arbetsförmedlingen köper kanske utbildning till dig (om det frågar du på AF);
    - Komvux (du vänder dig till komvux i den kommunen där du är Folkbokförd); om din komvux ej har utbildning till lastbilschaufför, fråga hur komvux kan hjälpa dig komma in på utbildning i en annan kommun; din komvux kan vägra hjälpa dig.... tyvärr. Men du bör i alla fall fråga.
    - om du hittar en arbetsgivare som är beredd att anställa dig och sedan köpa utbildning för dig... det är inte ofta det lyckas, men kan gå.

    Som "privatperson" utan AF, komvux eller arbetsgivare "i ryggen" - tror jag inte du kan köpa lastbils-körkort-utbildning; även om du hade tillräckligt med pengar, för att jag känner inte till att den utbildning säljs till privatpersoner i Sverige idag.
    *******
    Du kan testa fråga lärare på >> gymnasiala utbildningar på inriktningen Transport på FT- om de kan ge några tips... De kan inte ta in dig på ungdomsgymnasiet då du redan har gymnasial utbildning, och så är du också 20 år i år och från 1 juli det året man fyller 20 år "hör" man, hur som helst, till komvux... men de kan förhoppningsvis ge info som vill bli till hjälp för dig.
    Du kan även kontakta >> TYA med din fråga.