Fredrik
    Hej jag ska välja gymnasie nu i höst jag vill bli stridspilot men jag undrar om jag typ kan gå elektriker nu i gymnasiet och sen när jag är 18 så går jag gmu och det där för att bli stridspilot

    Eller måste jag gå nått annat i så fall vad eller finns det på nått sätt jag kan börja min utbildning till stridspilot redan som 16år

    Tacksam för svar mvh Fredrik( ? )

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Fredrik,

    jag råder dig titta extranoga på ett special gymnasieprogram - Flygteknikerutbildning>>

    men annars så kan du gå valfritt gymnasieprogram och sedan GMU och "på den vägen är det" - inom det Militära. Det är Försvarsmakten som bestämmer över Stidspilotutbildningen och hur det kommer att se ut om fyra år när det blir dags för dig att söka - vet vi idag inte. Det det inträffa förändringar... Inom gymnasiet kommer du närmast "pilot"-utbildningen om du läser till Flygtekniker>>

    Hoppas mitt svar blir till hjälp!

    Trevlig sommar!

    Milla SYV

    Studie- och yrkesvägledare