Milla SYV på FrågaSYV

    Du bokar tid med Studie- och yrkesvägledare på komvux i den kommunen där du är folkbokförd. Från 1 juli det kalenderåret som du fyllde 20 år ”hör” du till vuxenutbildningen och inte längre till gymnasiet.

    Studie- och yrkesvägledare
    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej,
    du har redan fått bra (rätt) svar men som också är rätt så Kort svar, från Milla SYV.

    Jag vill nu utveckla lite mer. Det stämmer att du från 1 juli det kalenderåret som du fyller 20 år tillhör Komvux, alltså Vuxenutbildningen. Om du har godkända betyg från gymnasiet så gäller de betygen och du kan bygga på den, t.ex om du har godkänt betyg i engelska 5, kan du börja läsa engelska 6 direkt. Jag vet inte vilka godkända gymnasiebetyg du har, men det vet ju du. Om du inte minns eller förlagt (tappat bort) de betygen du fick på gymnasiet, vänd dig till din gamla gymnasieskola och be om Utdrag från Betygskatalogen.
    Om du av någon anledning inte vill eller kan kontakta din gamla gymnasieskola, kan du be personal på Komvux i den kommunen där du är folkbokförd att göra det. Komvux borde kunna begära ut dina betyg från gymnasieskolan.
    Om du ska läsa på komvux, och vill läsa Naturvetenskap - bör du med studie- och yrkesvägledare på komvux göra Planering mot Högskoleförberedande examen; du kommer alltså läsa mot examensbevis. Det tar sammanlagt 3 år på heltid. Om du redan har ett år avklarat, och har godkända betyg i kurserna från år1, borde du ej behöva på komvux läsa i mer än 2 år (fyra terminer).
    Ett annat alternativ är Allmän kurs på en folkhögskola. Det finns i Sverige ca 150 stycken (tror det är just nu 156 st) folkhögskolor. Allmän kurs läser man i 3 år och får i slutet Omdöme om Grundläggande behörighet (om man uppfyller kraven och uppnår den kunskapsnivån som krävs). Ofta söker man på våren och börjar läsa i augusti... men det kan finnas möjlighet att börja på en Allmän kurs i januari; allt fler folkhögskolor öppnar för den möjligheten. Är du intresserad av det alternativet, kika gärna på www.folkhogskola.nu (folkhögskolornas gemensam sida). Kontakta den folkhögskola som ligger "bra till" alltså nära dig eller den du helst vill läsa på: be om att få komma på ett studiebesök, så får du känna på hur det är att vara på en folkhögskola. Olika folkhögskolor har olika inriktningar: många har estetiska inriktningar.
    Du skriver om att du vill läsa Naturvetenskap. Du kan börja nu, på en gång. Gå in på www.matteboken.se och se om du minns innehåll i kursen Matematik 1 (som är första gymnasiekurs i matte). Naturvetenskaplig behörighet innebär lägst Matematik 3, men allt som oftast - Matematik 4.

    • : Mycket hjälpsam.
    • Julia : vi på Fråga syv är glada om våra svar blir till hjälp! Lycka till!