Sindra
    Hej, jag går nu andra året på ett musikgymnasium men har aldrig trivts här. Min mamma och jag har kommit överens tycker att det är bäst om jag börjar på en frisörskola, jag skulle trivas där bättre och lättare att få jobb efter gymnasiet, jämfört med där jag går nu som är högskoleförberedande.
    Jag vill inte gå om ettan, jag skulle hellre vilja börja direkt i tvåan och jag vill också välja bort matte, för där jag går nu har mattekursen avslutats och det är inte nädvändigt för mig att fortsätta läsa det.
    Har både kontaktat syv på min skola och ett gymnasium jag vill börja på, allt på egen hand. Jag vet verkligen inte hur jag ska göra för att få som jag vill och det finns ingen som hjälper mig heller :(

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Sindra!

    Det realistiska alternativet är att söka till HV, inriktning Frisör >> till åk 1 till hösten 2019.
    Det är osannolikt att någon rektor skulle ta in en elev på ett nytt program i oktober; detta pga eleverna har redan lärt sig för mycket och det blir för svårt för en ny elev och även för personal på skolan om den nye eleven skulle försöka läsa ikapp, även om det skulle handla om att läsa in de sex veckorna som gått sedan början på läsåret.

    Att komma in i åk 2, som du önskar, bedömer jag som omöjligt, tyvärr. Men det är inte vi på Fråga SYV utan Rektor på den "mottagande" /nya/ skolan som fattar beslut. Men jag tror inte det är möjligt att byta som du önskar. Dock är det inte förbjudet att fråga på alla de skolorna som du kan tänka dig byta till. Om du får ett positivt svar blir jag MYCKET FÖRVÅNAD och givetvis glad för din skull.

    Ang. behöva eller inte behöva läsa om Matematik 1...
    Betygen du har fått - gäller tillsvidare. Och du behöver inte läsa Matematik 1 ännu en gång om du redan har godkänt betyg. Dock läser eleverna ofta om kurser - när de byter program; detta av flera anledningar: eleverna brukar vilja ha studiebidrag från CSN och det är endast studier på Heltid som ger den rätten, och det är inte ofta skolorna kan erbjuda "ersättningskurser" just på de "hål-timmarna" som matte 1 lektionerna skulle ligga. Sedan är det också så att eleverna ser sin chans att höja betyg i kurserna och tar allt som oftast den chansen.
    Vänligen
    Milla SYV

    •
    Studie- och yrkesvägledare