Michaela

    Jag är 17 och valde att läsa Franska 3 som utökad kurs, utöver mitt individuella val som var Engelska 7. Nu visar det sig att Franska 3 inte kommer starta på min skola pga lågt intresse. Jag måste åt de 0,5 meritpoäng som Franska 3 ger, annars riskerar jag att inte komma in på den utbildning jag vill på universitetet. Jag har läst mig till att det inte går att studera på komvux förrän man är 20, och franskakurserna på universitetet kräver en gymnasieexamen. Skolan kan heller inte erbjuda mig den utbildning i franska som jag behöver för att ha tillräckligt med kunskaper för att klara en prövning. Det känns som att jag vill plugga, men alla nekar mig möjligheten. Har jag något annat val över huvud taget i denna situation? Ska jag bara satsa allt på att bli självlärd?

    • Milla : Förutom skolor och studieförbund kan andra möjligheter finnas att träna/öva språk: ex finns det Språkcafe i Gbg; på bibliotek kan också språkträffar anordnas; och så kan man åka på språk-resa.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej,

    olyckligt att kurs i Franska 3 ej kommer att erbjudas på din skola!

    Meritpoängen >> kan du få även genom högre kurser i matematik. Vilken behörighet i matte krävs det för den utbildning på högskolenivå som du kommer att söka till? Högre kurser i matte kan ge dig upp till 1,5 meritpoäng. Och tillsammans med 1.0 i merit för eng7 uppnår du i så fall max i merit.

    Andra alternativ är att du skaffar dig kunskaper i franska 3 genom självstudier eller studie på ett studieförbund; du kan också kanske åka på en språkresa till ett franskttalande land - t.ex under sommarlovet? - och om franska 3 finns i din individuella studieplan, har du i så fall rätt att göra prövning >> i den kursen innan du tar examen från gymnasiet och få in den kursen i ditt examensbevis.

    Ännu ett alternativ är att du satsar på att ha höga betyg i alla de resterande kurser. Då kanske du kan uppnå tillräckligt högt meritvärde även utan 0.5 i merit för franska 3.

    Bästa hälsningar

    ANNA