Nellie
    Sugen på att bli bild lärare och Hemkunskapslärare men går inte att kombinera på program. Kan jag istället gå kurser än läsa program eftersom kombinationen med bild och hemkunskap inte finns. Kan man läsa 90 HP inom ett ämne och 60 hp inom ett och se kpu? Eller 90 i ett och 45 i de två vardera och sen kpu?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    hej Nellie, ta kontakt med studievägledare på lärarprogrammen. Lärarutbildningar är krångligt-uppbyggda; utbildnignar till grundskolelärare är "under översyn" och kan förändras inom kort.
    Vilken behörighet som kommer att krävas till KPU, kompletterande pedagogisk utbildning - inom några år - vet vi idag inte säkert; men det är är inte fel att börja läsa kurser på högskolenivå inom bild och hemkunskap - de kurser kommer du med stor sannolikeht kunna ha nytta av senare, om du vill gå KPU. Det går också att få jobb som obehörig lärare, tyvärr... för att det är lärarbrist. Som obehörig lärare som har jobbat som lärare i några år, kan man få hjälp att bli behörig; det brukar starta olika projekt som hjälper verksamma obehöriga lärare att bli behöriga.

    Vänligen

    Milla syv

    Studie- och yrkesvägledare
    • : Okej då vet jag att jag kan läsa kurser, men vad rekommendera du? Angående hur många hp poäng?
    • Milla : Man läser 30 hp per termin, om man läser på heltid. Det tar tid att bli behörig till KPU; kompletterande pedagogisk utbildning - det tar som absolut minst 3 terminer... du hinner på den tiden känna på hur det är att läsa på högskolenivå; och vet mer om vad du vill... du kan då också komma i kontakt med studievägledare och utbildningsansvariga på högskolan/universitetet; sök bild I och Hemkunskap I eller Bild A och Hemkunskap A - till att börja med.
    • : https://www.miun.se/utbildning/kurser/undervisning-och-manniskors-beteende/bild/bild-gr-a-bild-30-hp/om-kursen/ Tänkte lösa denna kursen på 60 hp och sen hem och konsument 90 hp skulle de funka?
    • Milla : Den kursen som du länkade till i din kommentar är på 30 hp; efter den behöver du läsa Bild B; då blir det 60 hp. :) Vad jag tycker är OK och skulle "funka" spelar ingen roll, då det är de utbildningsansvariga på KPU som bestämmer. Du kan gott börja läsa på högskolan och göra planer för framtida studier sen... detta även pga förändringar i upplägget för lärarutbildningar kan införas. Kontakta gärna studievägledare på lärarhögskolorna. Lycka till!
    Läs alla kommentarer