Krille
    Hejsan! Jag tog studenten från gymnasiet förra året, alltså 2016. Gick Teknikprogrammet med inriktning "Medie- och Informationsteknik", vilket innefattade programmering, datorteknik och webbutveckling som kurserna inom inriktningen. Jag gick ut med ett par misslyckade kurser och ett misslyckat gymnasiearbete vilket resulterade i ett samlat betygsdokument och inte en gymnasieexamen. Kurserna jag gick ut med F i var Fysik 1, Teknik 1, Kemi 1, Matematik 3c & Retorik men jag har för tillfället läst klart Fysik 1, Kemi 1 & Matematik 3c på heldistans via Hermods. Gör även för tillfället Gymnasiearbetet och har blivit godkänd till att göra Retorik 1 på heldistans, börjar den 13:de Februari. Har därremot lite funderingar gällande framtiden och hur jag ska läsa upp dom poäng som saknades från min Teknik-kurs, då det är 150 poäng som inte går att läsa varken på heldistans eller inom Luleå Kommun för tillfället då vuxenutbildningen ej har en lärare inom ämnet, skulle det påverka mina chanser att någonsin ta mig till högskola/universitet om jag väljer att läsa dom 150 poängen inom andra kurser som jag finner mig intresserad av? T.ex om jag skulle läsa Psykiatri 1 (100-poäng) & Rättspsykiatri (100-poäng), anledningen till att jag väljer två stycken 100-poängs kurser istället för en på 100 och en på 50 är för att jag finner ingen 50-poängs kurs intressant för tillfället. Finner hur detta system gällande poäng och meritpoäng svårt och förklaringar jag fått av vänner som studerar på både högskola och universitet förvirrande och då jag ställde frågan till en lokal Studie- och Yrkesvägledare blev jag bara snäppet mer förvirrad.

    Tack på förhand,
    Krille.

    1 Svar

    Peter SYV på GymnasieGuiden

    Hej Krille,

    för att kunna komma in på högskoIe/universitetsutb. behöver du EXAMENSBEVIS. Examensbevis från komvux bör innehåIIa 2400 poäng. du får inte kurs Idrott och häIsa 1 med dig - in i ditt examensbevis. Så, de 100 poängen "faIIer bort".

    Du måste, aIItså, ha 2400 betygsatta poäng in i ditt examensbevis. Du kan ha Teknikkurs med F betyg in i ditt Examensbevis från komvux. Du behöver aIItså inte nödvändigtvis Iäsa nya kurser motsvarande de 150 poängen som Teknik "står för". Givetvis "drar det ner" meritvärde på dina betyg, men du bIir i aIIa faII behörig tiII högskoIa.

    Komma in på högskoIa kanske du kan med resuItatet av HögskoIeprovet.

    Men om du ej viII ta in F-betyg i ditt examensbevis, måste du se tiII att du har 2400 godkända poäng, inte 2350 eIIe 2450. Du kan ha 2450 poäng, men en kurs á 50 p. måste i så faII vara markerad som U-kurs, utökad.

    Det kanske går att Iösa detta genom att "spIittra" någon 100 poängskurs - t.ex SamhäIIskunskap 1b - består av två 50 poängskurser - SamhäIIskunsap 1a2 och 1a1.. och då kanse man man ha SamhäIIskunskap 1a2 som en "U-kurs" (utökat).

    Varför det är viktigt att ha exakt 2400 "vanIiga" (inte utökade) poäng? Jo, för att man räknas ut jämföreIsetaI på de "vanIiga poängen" och U-betyg räknas in endast i 2 faII: om kursen krävs för SärskiId behörighet EIIer om den ger Meritpoäng>>

    RegIerna är kompIicerade. Vissa undantag kan göras ibIand, som Rektor på komvux kan ev besIuta om. Därför behöver du göra pIanering av Examensbevis med SYV på Komvux. Det är rektor som skriver under och med sin underskrift bekräftar att aIIa regIer har föIjts och SYV-en förbereder examensbevis tiII rektor för påskrift. Därför måste du få din pIanering godkänd. Om du bara Iäser "vad du sjäIv viII" kan det sedan visa sig att du inte kan få ut ditt Examensbevis.

    Mvh

    Peter SYV

    • : Uppskattar svaret, förklarar bättre vad jag undrade. Har dock en följdfråga till det sista stycket i svaret och det är "Därför måste du få din pIanering godkänd. Om du bara Iäser "vad du sjäIv viII" kan det sedan visa sig att du inte kan få ut ditt Examensbevis.". Jag talade med min Studie- och Yrkesvägledare på gymnasieskolan innan utgång och han visade hur jag ansökte om kurser via min lokala vuxenutbildning och det är enbart det jag har gjort, inga möten eller liknande. Så om jag har läst upp betyg jag misslyckades med utan en plan med vuxenutbildningen kan dom visa sig inte tillföra något mot mitt examensbevis? Eller gäller det enbart ämnen som inte tillhörde dom kurserna jag studerade på gymnasiet? Har kontaktat vuxenutbildningen för mer information gällande detta och hur jag går till vidare med ett möte isåfall men jag blev ordentligt orolig nu, vill inte veta att jag har gjort dessa tre kurser i onödan.
    • : Måste då påpeka att dem är gjorda på distans via Hermods och därmed jag har inte vistats på vuxenutbildningen utanför nationella provet inom Matematik 3c, om det skulle påverka något.
    • Anna : Att Iäsa på Distans eIIer på pIats speIar ingen roII, bara du fick Betyg i kurserna. Att göra pIanering med SYV på komvux är AIItid bra. Men om du Iäste upp samma kurser som du hade på gymnasiet men där du fick F i (eIIer inget betyg) - borde det inte vara några probIem. Jag tror det går bra att få ut ditt examensbevis från komvux, men ta och gå tiII komvux och prata med dem. Komvux brukar ha Drop-in tider eIIer boka tid med en SYV. Det kan aIdrig skada. Bästa häIsningar! ANNA