Ali

    Hej! Jag sitter i en knepig situation eftersom att jag tagit examen från IB detta året men inte fått mitt diplom p.g.a. otillräckliga betyg i fysik, matte och kemi vilket jag behöver för att vara behörig till utbildningen jag vill söka in till. Att göra retakes i denna situationen skulle inte vara fördelaktigt eftersom att jag skulle behöva höja mina betyg avsevärt, vill istället satsa på folkhögskola. Då jag har godkända betyg i språk(engelska och svenska) så borde det vara möjligt att göra prövning i dessa ämnen, och sedan läsa upp de ämnen jag har ofullständiga betyg i?

    Har talat med en SYV som ansåg att det räknas som att jag inte har gått en utbildning alls, och måste därför läsa om ALLA ämnen. De sade att man kan göra max 6 prövningar per år vilket gör att det skulle ta ytterligare två år. Men det verkar inte rimligt eftersom att jag redan gått två år av IB programmet? Jag har redan alla kunskaper och borde kunna göra prövning i mina godkända ämnen och läsa fysik,matte och kemi på distans för att sedan även tenta av dessa.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ali,

    folkhögskola
    och
    Komvux - är 2 Olika vägar att gå.

    folkhögskolorna får man Omdöme (ej betyg). På en Allmän kurs på en folkhögskola kan man snabbast på 1 år få Omdöme om Grundläggande behörighet (högsta möjliga omdöme är 4.0) och konkurrerar i så fall i BF-urvalet när man söker högskoleutbildningar i Sverige. Man kan på folkhögskolorna även läsa kurser för särskild behörighet och få omdöme att man har särskild behörighet i vissa kurser. På så sätt kan man bli fullt behörig till "vilken utbildning som helst" på de svenska högskolor och universitet - genom studier på en Allmän kurs på en folkhögskola.
    Allmänna kurser på Fhsk tar, vanligtvis 3 år på heltid, men har man goda förkunskaper - kan man klara få ut Omdöme på ett år (ej snabbare än 1 läsår, 2 terminer, dock).

    Komvux
    på komvux kan man ta ut Examensbevis. Det tar vanligtvis 3 års studier på heltid på komvux (6 terminer) för att få ihop kurser till examensbevis. Det är i första hand i komvux i den kommunen där man är folkbokförd som man läser på Gymnasial nivå.
    Gör man prövningar, kan man ta in betyg från prövningar in i examensbevis från komvux. Hur snabbt du kan klara av få ihop 2400 gymnasiala poäng som krävs för att uppnå kraven för exam.bevis från komvux - går inte att svara på. Det beror på dina förkunskaper + om du har tur att hitta var du kan göra prövningar.

    Som icke-gymnasieelev, längre, har du rätt att göra prövningar i hela Sverige. Men du har inte rätt till någon kompensation för resor eller för prövningsavgifter. Varje prövningsförsök kostar 500 kr.
    De flesta gymnasiala kurser är á 100poäng; på så sätt behöver du (om du vill klara få ut examensbevis endast via prövningar) få 24 st. prövnings-betyg (kostnad på minst 12.000 kr i prövningsavgifter). Sedan tillkommer det resor till-från prövningsställena. Förbereda för prövningar får man på egen hand (hur man vill - självstudier, privat lärare eller på annat sätt).

    Tips! om du gör Retakes - och får ut IB-Diplom så att du blir BEHÖRIG till högskola och kanske läser någon kurs på komvux för Särskild behörighet + satsar för konkurrens på Högskoleprovet? kanske kan det bli en väg fram till ditt mål.

    Hoppas mitt svar klargör vad som gäller.
    Hälsningar
    D: