hampus

    Hej! Jag heter Hampus och är just nu 19 år, jag gick ut gymnasiet detta år men tyvärr så fick jag inte gymnasieexamen då jag helt och hållet tappade hållningen samt tappade motivationen helt. Men nu när allt är tillbaka (bättre sent än aldrig) så skulle jag vilja ta tag i det och fixa allt. Jag gick samsam men har fått ett intresse i ''Shoe design'' som det heter och finns som kurs i England. Hur ska jag kunna nå detta? Mvh Hampus

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Hampus!

    Jag känner inte till "Shoe design" utbildningen i England. Se gärna på deras hemsida vilka kvalifikationer som kursen i England kräver att du ska ha. Även om du inte har alla de meriter som de kräver, så kanske de kan göra ett undantag. Fråga dem.
    Vill du skaffa dig fullständig gymnasiekompetens i Sverige, vänder du dig till Komvux i den kommunen där du är folkbokförd och gör studieplanering tillsammans med SYV på komvux. Ni tittar på vilka betyg du redan har och vad som fattas för att du ska uppfylla kraven för Examensbevis; och så gör ni planering som du sedan följer.
    Om du inte vill eller kan läsa på komvux - kan du söka till folkhögskolornas Allmänna kurser; oftast måste man söka på våren för att kunna påbörja utbildning på en folkhögskola på hösten, men det kanske finns någon restplats på någon Allmän kurs; är du beredd att flytta och bo på Internat på en folkhögskola? Folkhögskolorna utanför stora städer brukar ha studerandeboende på eller nära skolan. Folkhögskolornas sida är www.folkhogskola.nu På en Allmän kurs läser du mot Omdöme om grundläggande behörighet; detta kan man uppnå snabbast på ett läsår. Egentligen är utbildning på en allmän kurs på en folkhögskola - 3 år på heltid, men du har ju läst på gymnasiet och har förkunskaper, så borde du klara detta på 2 år eller kanske till och med så snabbt som på ett år!

    Vänligen
    Julia