Isak
    Jag tog studenten förra året och har nu kommit in på att vilja plugga igen! Jag är extra nyfiken på masterprogrammet i Kriminologi i Göteborg. Hur ska jag pussla ihop allt för att komma till detta masterprogrammet?

    1 Svar

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej Isak,

    behörighet till masterprogrammet i kriminologi på GU, Göteborgs universitet beskrivs så här:
    Behörig att antas till masterprogrammet i kriminologi är den som har uppnått fordringarna för kandidatexamen och har godkända kurser om minst 60 hp i ett samhälls- eller beteendevetenskapligt ämne, eller motsvarande, inklusive godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp. Behörig att antas till programmet är även den som har uppnått fordringarna för socionomexamen, lärarexamen (minst 180 hp) eller juristexamen, och har godkänd kurs i samhällsvetenskaplig metod om minst 15 hp.
    Utöver tidigare högskolestudier krävs dessutom Svenska B/Svenska 3 och Engelska B /Engelska 6, eller motsvarande.
    ____________________
    Det finns alltså många olika vägar att gå - det går bl a att ta examen från juristprogrammet eller från lärarprogrammet eller från socionomprogrammet.
    Kandidatexamen uppnår man på 3 år på heltid /som snabbast/.

    Studie- och yrkesvägledare

    Eftersom du uppenbarligen är intresserad av Kriminologi, rekommenderar jag att du kikar på kandidatprogrammen i Kriminologi - kika på www.studera.nu/jamfor-utbildning/? men utbudet till hösten 2018 blir komplett först den 15 mars, när ansökn.period börjar. Du kan alltså avvakta tills dess; du kan också kontakta studievägledare på kriminologiprogrammen och samråda med dem.