tamina
    Hej jag är tjej på 13 år och är kortvex. Jag har fått byt klass från C till B men jag trivs inte alls i B. Jag mår dålig jag äter inte på bamba går ensam till bamba eller är oftast ensam på rasterna. Jag vill gå i C jag har gått i samma klass i 3år och nu helt plötsligt får byta till ny klass för jag inta har "sköt" mig. Men jag känner att jag inte fått en ärlig skans jag har pratat med min mentor och jag får inte och jag gråter ofta på bild lektionen, musik lektioner eller idrotten. Jag grät i klassrummet men min lärare är så sträng så jag fick inte gråta på lektion tid.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Tamina,

    jättetråkig situation har du hamnat i.

    Har du kontakt med kurator? Gå prata med kurator och även med skolsköterska.

    Jag vet inte varför du blev flyttad till en annan klass. Du skriver att du inte har "skött dig", vad betyder det? Kom du för sent till lektionerna eller vad hände?

    Du behöver inte berätta här på sidan exakt vad som hände... om du inte vill. Saken är den att vi inte kan flytta dig till den klass där du vill gå.

    Vad säger dina föräldrar (vårdnadshavare), vet de hur du känner dig och vad som har hänt?

    Om du känner att du inte får hjälp på skolan eller av dina föräldrar/vårdnadshavare, så tycker jag du bör vända dig till andra ställen:

    - Socialförvaltningen i den kommunen där du är skriven (folkbokförd);

    - till Barnombudsmannen>>>;

    - till utbildningsförvaltningen i din kommun;

    - till BRIS>>> - Barnens rätt i samhälle

    - till organisationen Friends >>

    men börja med kurator på din skola, är mitt råd.

    Om du inte kan eller vill prata med kurator, prata med skolsökterska.

    Det är rektor som bestämmer på skolan, men hen samråder oftast med kurator. Om du pratar med kurator, kan kurator prata med rektorn.

    Be dina föräldrar/vårdnadshavare att boka möte med rektor och kurator. På mötet berättar du hur du känner dig och säger vad du vill och varför.

    Jag hoppas det går att lösa inom kort och på ett bra sätt.

    Bästa hälsningar

    Jag lovar att tänka på dig och håIIa tummarna hårt! Lycka till!

    ANNA