Hej Moa,

    tråkigt att du inte trivs på din utbildning.

    ...du kan till hösten 2017 för Sista gången påbörja en ny gymnasial utbildning från åk1. Sedan blir det för sent för gymnasiet, utan från 1 juli 2018 "tillhör" du komvux>>.

    Ett annat alternativ är - om du hittar en "liknande" gymnasial utbildning dvs på ett program som inte skiljer så mycket från din nuvarande utbildning, kanske du kan hoppa in i åk2 från hösten 2017 på en ny, liknande utbildning - i så fall "förlorar" du bara ett år och inte två.

    Du kan också redan nu kontakta de skolor som du vill byta till och fråga om de har ledig plats. Min bedömning är att det är endast möjligt att byta mitt i vårterminen - in i Samma utbildning men på en Annan gymnasieskola /om den andra gymnasieskolan har Ledig plats och om rektor beslutar att ta in dig/.

    Info om alla gymnasieskolor i Sverige och även svenska skolor utomlands finns på https://www.gymnasieguiden.se/gymnasium

    Ännu ett alternativ för dig är att byta till en folkhögskola>>. Troligtvis bör du söka nu, under våren för att kunna påbörja utbildning på en folkhögskola från augusti, dvs höstterminen. Vår erfarenhet är att folkhögskolorna tar mycket ogärna in elever mitt i terminen, även om de har lediga platser, men det är inte förbjudet att fråga på alla de folkhögskolorna som du är intresserad av.

    Kika på länkarna ovan, fundera lite och du är välkommen att höra av dig igen, om du tror vi kan hjälpa dig mer!

    Lycka till!

    ANNA