Emilia
    Jag går första året på naturvetenskapliga linjen. Jag skulle vilja jobba med att rehabilitera vilda djur, kanske i afrika eller resa runt och jobba med detta, jag har därför tänkt att det kanske är bäst att utbilda sig till veterinär, eller finns det något som är bättre än just veterinär, där lönen ändå är bra? Vilka kurser utöver de som redan är i programmet behöver jag läsa? Måste man ha A i alla kurser och vad gör man efter gymnasiet om man vill bli veterinär (eller något annat yrke som passar)?

    M.v.h förvirrad gymnasie elev

    2 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Kika på https://www.framtid.se/yrke/naturvardsbiolog

    men du kan vänta med att bestämma dig ang tiden efter gymnasiet -du har ännu minst två år på dig.;)

    Med det som du vill jobba kan man jobba på många olika sätt, både som forskare eller som djurskötare dvs med de praktiska arbetsuppgifter ... Ang lönen så finns det "allt" mellan oavlönad volontär till högavlönad Nobelpristagare... ;) inom det område; mer utbildning borde ge mer lön, men inte garanterat så! Det kan vara komplicerat... Hitta några personer som idag jobbar med det som du sen vill jobba inom och gör intervjuer med dem; det materialet kan du sedan förhoppningsvis använda i ditt gymnasiearbete som är en obligatorisk kurs i åk3 på gymnasiets nationell utbildning .

    Milla SYV på FrågaSYV

    Hej, vi fick nu svar från en sakkunnig. hen tipsar om https://bioenv.gu.se - info om utbildningar på GU, Göteborgs Universitet;
    Vidare uppger den sakkunnige följande:
    "Veterinär är en av de möjliga utbildningar inom det fältet som du är intresserad av; lönen hos verksamma veterinärer brukar ligga ganska högt.
    En annan väg att gå är att utbilda sig till BIOLOG, och helst på biologiprogrammet som erbjuder läsa kurser i Naturvård, ex. finns den inriktningen på Göteborgs Universitet;
    vill man jobba utomlands, måste man vara beredd att ställa upp volontär, för att det kan vara så att det blir svårt att få avlönat arbete inom just det fältet som man är intresserad av.
    Det finns exempel på att biologer, men utbildning från Biologiprogrammet på ett universitet /kandidatexamen/ arbetar med forskning och artbevarande projekt, ex. på djurparker, ex. på Nordens Ark. Det är inte helle omöjligt att få komma med i projekt som arbetar med artbevarande i olika länder, ex. i Afrika och i Indien. Detta kan dock inte garanteras på förhand".

    Studie- och yrkesvägledare