Ebba
    Ska söka gymnasium nu till hösten men vet inte vad jag ska välja. Fundera mest på linjena naturbruk, RL och HT. Så har tittat på många skolor och kan inte riktigt bestämma mig. Men hittat skolan Hornavanskolan i en katalog jag fick och tänkte i så fall på linjen HT. Men vet inte om det är en bra skola att välja för HT pogromet för skolan är mest känd för sitt teknik och fordonsprogram. Så jag undra om det är dumt att välja att gå HT programmet på hornavanskolan? Bor också i södra Sverige.

    1 Svar

    Daniel SYV

    Hej Ebba,
    Hornavanskolan är en kommunal gymnasieskola i Arjeplog (i Norra Sverige). Jag tänker på praktiska "moment". du kan ju inte pendla från södra Sverige till Arjeplog; vad säger dina vårdnadshavare om att du skulle flytta?
    Sedan tänker jag också på att till en Kommunal gymnasieskola blir du, som inte bor i närheten där, mottas i andra hand (betyder att alla deras "egna" elever går före dig, även om du skulle haft högre betyg).
    *********
    Det är ju så att du har rätt att söka till alla gymnasieskolor i hela Sverige och även till svenska skolor utomlands, men i praktiken behöver du tänka på flera saker:
    - hur ska du flytta? var ska du bo? har din familj råd? är dina vårdnadshavare "med på noterna"?
    - om du söker till en kommunal gymnasieskola långt hemifrån, då blir du antagen endast om ledig plats finns efter det att alla deras egna elever kom in (med undantag av Riksrekryterande utbildningar - ser dock inte att Hornavanskolan skulle ha Riksrekrytering).

    Du måste prata med dina vårdnadshavare och få dem att gå med på att du skulle flytta; Det är dina vårdnadshavare som i så fall tar på sig ansvar för att hitta bostad till dig och för att betala vad det skulle kosta. Det finns inte så mycket att få i bidrag att det skulle täcka alla kostnader... utan elevernas familjer betalar i genomsnitt 2.000 kr/månad "ur egen ficka" om elever ej bor hemma under gymnasietiden. Den kostnaden skulle man kunna "ta igen" om man hyr ut elevens rum då eleven ej bor hemma... - det kan i vissa fall bli lösningen.