Eddie

    Hej, Jag är 23 år gammal. Gick ut från VVS-programmet i gymnasiet med 10 E:n 12 C:n 1 D 1 B och 1 F. Vilket motsvarar runt 12-13 i jämförelsetal om jag har räknat rätt. Har en dröm om att gå HHS genom att plugga upp behörigheten och sedan högskoleprovet, vilket borde vara möjligt om man anstränger sig till sitt yttersta. Jag har nyligen pluggat Matte2b där jag fick C och Matte 3b där jag fick A. Men problemet är att handelshögskolan kräver att man har minst 17 i jämförelsetal när man söker med HP. Hur ska jag lyckas med det när jag har så lågt nu? Är det lättast att plugga in en ny gymnasieexamen? kan man ens göra det? eller är det smartare att satsa på en annan utb som civilingenjör i indek? känner mig lite stressad över detta då jag vill ha en riktigt bra utbildning, men vill inte vara alltför gammal när jag börjar plugga heller...:-(

    1 Svar

    Julia SYV på FrågaSYV

    Hej Eddie!
    För att ha jämförelsetal på 17.0 måste du ha B betygen i de flesta kurserna. Om man har alla B-betyg blir jämförelsetal 17.5 - så man har "råd" att ha 5 st. C-betyg och resten B, men inga betyg lägre än C.
    Mitt förslag är att du kontaktar personal på HHS och frågar om de skulle acceptera omdöme från en folkhögskola. På en folkhögskola skulle du kunna (om du kommer in på en allmän kurs) få ut omdöme om grundläggande behörighet, som snabbast, på ett läsår. Högsta möjliga omdöme är 4.0. Frågan är då om HHS skulle kunnat acceptera ett omdöme på t.ex 3.5 eller endast 4.0 eller om de i framtiden inte kommer acceptera omdömen från en folkhögskola alls? En icke-statlig högskola bestämmer själv vad de ställer för behörighetskrav.
    Att plugga till ett nytt examensbevis skulle ta 3 läsår och jag är inte alls säker att komvux kommer ge dig platser på kurserna i vilka du redan har godkända betyg - komvux brukar nämligen inte göra det, och i så fall får du bedriva självstudier och göra prövningar. Nu blir det också allt svårare att hitta var man kan anmäla sig till en prövning.
    Så, mitt första förslag är att du frågar på HHS om de skulle acceptera omdöme från en folkhögskola (omdöme om grundläggande behörighet).
    Vänligen
    Julia