Klara
    Hej!
    Jag flyttade som 16 åring till Göteborg för att studera på handbollsgymnasium. Det var en dröm sedan jag var liten och jag trivdes väldigt bra på min skola och klarade mig bra trotts att jag bodde 140 mil från både föräldrar och gamla vänner.
    I slutet av 2a året på gymnasium skadade jag mig allvarligt och fick beskedet att inte kunna spela handboll längre. Jag blev deprimerad och hamnade i identitetskris så valde då att flytta hem upp till mina föräldrar igen. Konsekvenserna av att hoppa av min NIU-utbildning var att jag inte bara måste pendla 1h 30 min varje dag till skolan utan också att jag måste läsa till massa kurser som jag har 0 intresse för eftersom att jag tappade mina NIU poäng. Är fortfarande deprimerad och mår dåligt och har jätte svårt för att ta mig till skolan. Jag vill inte dit men samtidigt vill jag ha en gymnasieutbildning. Har alltid egentligen haft lätt för skolan och har bra betyg men som jag känner just nu så kommer jag inte att klara av att ta studenten.
    Vad ska jag göra? Om jag hoppar av för min hälsas skull, kommer det innebära att jag inte kommer kunna ha någon framtid?

    Är oerhört kluven.
    Tacksam för svar och hjälp.

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV
    Hej Klara!
    Det är väldigt tråkigt att du fick en skada och att dina planer som du var inställd på inom idrott blev förändrade.
    Att pendla 1 tim30 min är långt. Frågan är om du skulle kunna bosätta dig närmare skolan eller byta till en skola som finns närmare din bostad? Det kanske skulle lösa en del av problematiken i alla fall.

    Vilket program läser du nu och på vilken skola? Det frågar jag bara för att se om jag kan hitta några alternativ som förhoppningsvis passar dig bättre.

    Att bara "hoppa av" gymnasiet är inte den bästa lösningen. Oftast finns det andra, bättre, lösningar.
    Om du nu skulle ändå bestämma dig för att "hoppa av" - be om studieuppehåll i stället, så att du vet att du kan komma tillbaka till skolan nästa år.

    Förutom att byta till en annan skola eller flytta närmare till skolan, så att pendlingsavstånd blir mindre, så kan du försöka byta till IM, individuellt alternativ http://www.gymnasieguiden.se/program/IM/individuellt-alternativ - där man kan kombinera studier med praktik eller gå på "helpraktik" under en period och sedan börja läsa på deltid och gå på praktik på deltid och till slut läsa på heltid. Det tar i så fall längre tid att uppnå kraven för gymnasieexamen - kanske ett år längre tid men det är ett bättre alternativ än att bara hoppa av.

    Ett annat alternativ är kanske att läsa på distans. Den här skolan http://www.gymnasieguiden.se/gymnasium/korr-onlinegymnasium erbjuder studier på distans och du kan höra med dem om de har platser i åk2 eller 3. Om de inte har någon plats eller om inte de programmen som de erbjuder, är du intresserad av - då kan du fråga din kommun (utbildningsförvaltningen) om de kan köpa distansstudier för dig på t.ex. Hermods. Det är ett undantag att kommunen köper distansstudier för en gymnasieelev men i ditt fall kan det finnas särskilda skäl som motiverar det. Kurator på din skola eller skolsköterska och även Studie- & yrkesvägledare kan berätta mer och ge dig praktisk hjälp i den frågan.

    Jag vet inte hur pass svårt skadad du blev och om du är återställd nu och ta du därför mitt förslag med "en nypa salt": du kan söka jobb och i fall du får ett jobb, så kan du jobba i ett par år och läsa senare på Komvux - från 1 juli det kalenderår som du fyller 20, kan du börja läsa på Komvux. Det går bra att kombinera studier på gymnasiet & på Komvux (dvs du kan ha en del betyg från gymnasiet och resten från Komvux och baka ihop dem i Examensbevis).

    Sedan finns det också Yrkeshögskola - där behörighetsreglerna är generösa och man kan ibland komma in även utan gymnasieexamen. I "fri kvot" (20 % av sökande) kan man tas in som obehörig. Du söker i så fall på de betyg i andra meriter som du har (t.ex. jobb eller praktik). Det finns inga garantier men det finns möjlighet att komma in. Hela utbudet finns på www.yhguiden.se - se om det är någon utbildning där som tilltalar dig. En del utbildningar på YH är på distans. Det finns de som är på deltid också (halvtid eller 75%).

    Du är 18 år och kan därför även läsa på en folkhögskola. Se på www.folkhogskola.nu men problemet här är att man ej kan kombinera gymnasiekurserna som du redan har betyg i med det du läser på en folkhögskola. Du måste i så fall läsa hela din gymnasiekompetens på en folkhögskola. Du har ju en hel del förkunskaper och skulle därför kunna klara gymnasiet på 2 eller t o m 1,5 år på en folkhögskola, uppskattar jag det till. På Folkhögskola får man Omdöme och inte betyg men det gäller vid ansökan till högskola i alla fall (man söker då i BF-urvalsgruppen).

    Vad vill du jobba med i framtiden?
    Se på yrkesbeskrivningar på www.framtid.se

    Återkom gärna med svar på frågorna som jag ställer i mitt svar nu och jag ska försöka hjälpa dig allt jag kan.
    Bästa hälsningar och lycka till!
    ANNA
    Inriktning på Samhällsvetenskapsprogrammet utgör bara en liten del av utbildningen.
    Om en elev byter program, kan rektor fatta beslut om Individuellt anpassat program och då kan kurser som inte får läsas på programmet ändå ingå i Examensbeviset.
    Om du har några godkända betyg i NIU-kurserna, borde de kunna tas in i ditt Examensbevis - om rektor fattar beslut om individuellt anpassat program. "Krokset" här är att ett sådant beslut måste fattas innan utgången av åk2.
    Läser du åk2 eller åk3 nu?

    Om du läser åk3 nu, kanske du kan byta till en annan skola (som ligger närmare) och t o m byta program eller inriktning - och genom beslut om Individuellt anpassat program, kan du förhoppningsvis ta med kurserna som du har betyg i sedan innan, från skolan i Göteborg.

    Det är bra att du har extra jobb! Vad jobbar du med? Vad vill du jobba med i framtiden?

    Om reglerna kring Individuellt anpassat program - läs på http://www.fragasyv.se/info/individuellt-anpassat
    Se också på http://www.gymnasieguiden.se/files/uploads/150122/Programplan_SA.pdf och det är alla kurser som finns under rubriken GYMNASIEGEMENSAMMA ÄMNEN som måste finnas i Examensbeviset från Samhällsvetenskapsprogrammet, alla andra kurser kan man genom rektors beslut byta ut mot andra kurser.
    • : Tack så hjärtligt för ditt svar!
    • : Jag läser just nu Samhällsvetenskapligt program med inriktning beteendevetenskap. Jag har läst de programmet i kombination med min NIU-utbildning vilket gjorde att jag inte behövde välja till några extrakurser för att NIU utbildningen täckte mina 2500 poäng. Nu läser jag på Luleå gymnasieskola eftersom att det är den enda skolan som kunde erbjuda beteendevetenskaps inriktningen (har haft möte med syv på närmare skolor men fått ett nej) Jag har även ett jobb just nu som jag jobbar med under helger/lov.
    • Anna : Jag kommer att skriva ett utökat svar till dig nu.
    • : Jag läser åk3 nu och vet inte men känns väldigt jobbigt att byta skola igen och särskilt mitt i en termin. Kan man på något sätt läsa individuellt program via internet? Eftersom att det är skolan jag har väldigt svårt för. Och ja jag jobbar på en avdelning på Pite Havsbad som har både lekland, bowling, minigolf, resteurang och där står jag i kassan och hjälper till runt omkring typ.. I framtiden vill jag göra etremt mycket har inte bestämt mig än men, vill bli handbollsproffs (såklart), hålla på med musik, bli sjukgymnast är också en liten dröm, och sedan brandingenjör verkar också spännande. Har så mycket planer men vet inte än vad jag vill riktigt. Även om jag bestämmer mig för antingen sjukgymnast och ingenjör så måste jag hur som helst plugga tekniskt basår, strökurser m.m. för att sedan läsa vidare på högskola. Känner ofta att mitt gymnasieprogram inte gynnar mig på något sätt för det jag vill bli..
    • : Vet att jag kommer att lösa det på något sätt i framtiden när jag börjar bli mig själv igen, men just nu klarar jag inte av att ta mig till skolan. Undrar om det är bättre att jag på något sätt tar mig igenom detta sista året och sänker mitt betygssnitt enormt eller att jag tar en paus och fokuserar på att börja må bättre för att sedan plugga upp mitt sista gymnasieår på komvux? Eller någon slags blockläsning för de kurser jag behöver nu via internet eller annat..
    • Anna : Vill du prova ordna anpassad studiegång: att du läser på egen hand med möjlighet att ställa frågor till lärare om du kör fast - via telefon eller mail. Sedan kan du göra prövningar. Skola har rätt att ta avgift - 500 kr för varje prövning. Om du behöver göra prövningar i 8 eller 9 ämnen, blir det kostnad för dig på upp till 4500 kr. Skola behöver inte ta avgift för prövningar men har rätt att göra det. Prata med rektor på ditt program och föreslå den lösningen i stället för att du hoppar av.
    • Anna : Uppnår du då kraven för examen, får du Examensbevis. I annat fall får du Studiebevis och kan genom studier på Komvux få Examensbevis senare.
    Läs alla kommentarer

    Frågor och svar

    • Elev

      Vad betyder det att läsa kurs på universitetet?

      Hej! Jag har inte riktigt förstått vad att läsa fristående kurs på universitetet innebär. Vad betyder det att läsa en kurs på universitetet? Kan det öka chansen att få jobb eller måste man läsa program för att ha en chans...

      Milla : : Hej!Att läsa fristående kurser på universitetet innebär att du deltar i enskilda kurser utan att vara inskriven på något specifikt program. Dessa kurser kan täcka olika... Läs hela svaret
    • Moya

      Välja mellan civilekonom- och ekonomprogrammet, Tips?

      Hej. Jag undrar vad skillnaden mellan Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är. Är det samma jobbmöjligheter man får eller skiljer det sig? Är någon bättre om man vill ha bra arbetsmöjligheter utomlands? Kan man göra en tvåårig...

      Milla : : Hej!Civilekonomprogrammet och Ekonomprogrammet är utbildningar inom samma kunskapsområde, men det finns vissa skillnader mellan dem när det gäller innehåll, akademisk nivå... Läs hela svaret
    • Jonas

      Högskoleingenjör inom bank, finans och försäkringsverksamhet?

      Hej, jag skulle vilja studera högskoleingenjör inom bank, finans och försärkingsverksamhet. Men jag försökt hitta ”rätt kurs” men däremot hittar jag inte det. Undrar om ni kan hjälpa mig och hitta rätt kurs så jag kan...

      Milla : : Hej,i Sverige brukar följande gälla: som högskoleingenjör arbetar man med i första hand med tekniskt utvecklings- och/eller konstruktionsarbete, men kan också... Läs hela svaret
    • cofi

      Personbilsmekaniker i Samhällsvetenskapsprogrammet?

      Hej,

      Jag är intresserad över att ta en gymnasieexamen i Samhällsvetenskap via komvux (2400 poäng), med 500 poäng redan intjänade från gymnasiet, och har just fått en tämligen oortodox men subjektivt genialisk idé, vars...

      Milla : : Hej,om ditt mål är att bli behörig till socionomprogrammet, då har jag ett "motförslag" - att du läser mot yrkesexamen som personbilsmekaniker och siktar på... Läs hela svaret
    • Lousha

      Räcker Högskoleprovet?

      Hej! Jag går andra året på gymnasiet och har inte särskilt bra betyg, mina betyg ligger mellan E och C. Jag har inte någon gång fått F i en kurs, men mina betyg räcker inte för att gå på tandläkare programmet vilket är...

      Milla : : Ja, du kan komma in på tandläkarprogrammet på ett svenskt lärosäte i HP-urvalet (där du kommer konkurrera med resultatet från högskoleprovet); Högskoleprovet befriar inte från... Läs hela svaret
    • Mia2

      lämplig utbildning till djurvård?

      Hejsan, Jag ska snart ta examen som undersköterska på vård- och omsorgsprogrammet, men jag känner att jag nu måste jobba med djur istället. Jag har inte världens bästa antagnings poäng (runt 16) men att jobba med djur har varit min dröm...

      Milla : : Hejsan,att "jobba med djur" kan man på många olika sätt: man kan ta hand om friska djur eller delta i sjukvården av djur som behöver sjukvård; man kan jobba inom lantbruk, på... Läs hela svaret
    • Mss

      Semester under utbildning?

      Hej! Jag har sedan tidigare bokat in en väldigt efterlängtad resa i september som jag inte kan omboka. Jag tror att jag kommer komma in på en utbildning till hösten som börjar 2a september. Efter 2 veckor av utbildningen kommer jag alltså att behöva åka iväg på resan och kommer vara borta i...

      Milla : : Hej,jag vet inte om din utbildning är på distans eller i bunden form, på plats. Jag vet inte heller om din utbildning har strikta närvarokrav, men oavsett, så är det inte en idyllisk situation som du... Läs hela svaret
    • Elev

      Kan man bli företagsekonom utan ma3?

      Hej! Jag undrar om man kan ta ut en examen i företagsekonomi på universitetet genom att läsa kurser (ej helt program) på distans utan sammankomst och som enbart kräver grundläggande behörighet (alltså ej krav ma3)? Om så, hur? Jag undrar iom....

      Milla : : Hej,jag kan endast ge "vaga" svar på båda dina frågor. Yrkes Företagsekonom och Ekonom är i Sverige icke-reglerade; betydelse: arbetsgivare får anställa precis vem de vill,... Läs hela svaret
    • Velemon

      Kan jag söka om och gå om ett program?

      Hej, Jag har av olika skäl inte kunnat fullfölja första året på mitt universitetsprogram och måste gå om en del kurser. På mitt program finns inte heller omtentor och jag kan inte komplettera efter ett visst datum så kan inte göra klart...

      Milla : : Hej,du får gärna fråga de som jobbar på Antagning.se men enligt den information jag har tillgång till + min tidigare erfarenhet samt svar från de sakkunniga, de som jobbar på... Läs hela svaret
    • Helado

      Att välja program?

      Hej! ' Jag är väldigt investerad i mina betyg och att jag ska ha en "bra" utbildning och stabil framtid. Det är 9 månader kvar tills jag ska göra mitt gymnasieval så jag har mycket tid, men jag kan enkelt bli stressad så vill vara ute i god tid och kolla på de olika programmen, vi har också...

      Milla : : Hej!Du beskriver flera intresseområden och att du är angelägen om att göra ett välgrundat val när det gäller gymnasieprogram. Här är några tips som kan hjälpa dig att... Läs hela svaret
    • Helado

      Språk på gymnasiet?

      Hej!

      Jag intresserad av lag och rätt, biologi och kemi. Och samband mellan oss människor. Jag studerar spanska i grundskolan och vill fortsätta göra det i gymnasiet och det vet jag att många skolor erbjuder men min fråga har med teckenspråk att...

      Milla : : Hej!det är svårt att hitta en gymnasieskola som erbjuder läsa Teckenspråk för hörande. Vi visar vilka gymnasieskolor som erbjuder "ovanliga språk"... Läs hela svaret
    • Jaros

      "Bra" examen vid ett sämre universitet?

      Hej! Är det bättre med en "bra" examen från ett sämre universitet än en "dålig" examen vid ett bättre universitet? Vad anser arbetsgivare vara viktigast?

      Milla : : Hejsan!Så här är det: olika arbetsgivare kan tänka väldigt-väldigt olika. Den arbetsgivare som du kommer att jobba för kanske idag ännu inte finns, ej har startat sitt... Läs hela svaret
    • Helado

      Hur ska man välja program?

      Hej! Det är 9 månader kvar tills jag ska välja program och gymnasium men jag vill vara förbered och inte känna mig stressad så jag kollar mycket redan nu, eftersom vi också börjat få kontakt med SYV på skolan. Men till min fråga....

      Milla : : Hejsan!Det är jättebra att du planerar på förhand, så att du inte blir stressad när det dags att göra ditt gymnasieval.Jag vill börja svara med att råda dig prata med dina lärare... Läs hela svaret