Maryam
    Hej!

    Just nu går jag mitt första år på gymnasiet, naturvetenskap.
    Det är så att jag känner minst 5 elever som har gått på min gymnasieskola, varar två av tog studenten för två år sedan. Alla fick göra prövning i deras modersmål men som språkval eller moderna språk, och även kunde få meritpöängen.
    I början av terminen så pratade jag med hon som är ansvarig om modersmål och språk, och hon sa att hon skulle kolla upp om jag kunde studera det som moderna språk (arabiska). Sen kom hon tillbaka och sa att det gick.
    Därefter så gick jag på mitt första lektion på distans, när jag pratade med läraren sa hon att det var kursen modersmål.
    När jag diskuterade detta med personal på skolan, så sa dem att det är det de erbjuder och dem kan inte erbjuda moderna språk eller prövning. Att dem inte får erbjuda prövning.

    Jag vet inte vad jag ska göra, jag kommer inte kunna få ett examen. Jag har även väldigt svårt för att lära mig nya språk, om jag tar spanska eller tyska så är risken stor att jag sänker mig, och det vill jag inte. Och om jag har det som arabiska som modersmål, så är kraven rejält högre än vad det är för moderna språk.

    I Uppsala som ligger 50 min ifrån, där erbjuds eleverna att ha sitt modersmål som moderna språk. Men rektorn på min skola säger att det inte finns lärare som har moderna språk i arabiska på språkskolan som då ligger i Uppsala.

    Jag undrar vad kan jag göra?
    Kan jag åka och göra prövning i arabiska som moderna språk själv utan skolan?

    Det är lite "akut"..

    1 Svar

    Anna SYV på FrågaSYV

    Hej Maryam,

    det är kanske bäst om du ringer till Skolverkets upplyssningstjänst, tel.nr 08-527 332 00 och tel.tid 9.30 till 11.30 och sedan 13.00 till 15.00 och frågar dem och får svar direkt från Skolverket vad dina rättigheter är.

    Det som varje gymnasieskola är skyldig att erbjuda inom Moderna språk - är möjlighet att läsa Tyska, Franska och Spanska.

    Alla andra språk kan inte eleven kräva att få undervisning i. De erbjuds bara om möjlighet finns (lärare finns och schemat går ihop mm).

    Det som också är din rättighet är att ersätta de obligatoriska kurser i moderna språk med kurser i Modersmål, om det finns möjlighet att erbjuda just "rätt modersmål". Men här är man beroende av att Modersmål kan erbjudas - lärare måste finnas t.ex för att om ingen finns som kan eller vill undervisa i arabiska, då kan inte "vem som helst" bara börja undervisa i arabiska... det är en omöjlighet. Jag menar att om man inte själv kan arabiska, kan man ju inte undervisa i det språket. Och rektor kan inte trolla fram lärare, om de inte finns. De lärare som finns, kanske redan jobbar på mer än heltid och orkar inte ta ännu fler elever. Om en lärare jobbar för mycket, kan hen "gå in i väggen" (blir utbränd, som det heter) och sedan finns det ingen lärare... tyvärr kan det bli så. :(

    ***

    Du skriver att du känner elever som förut fick göra prövningar, eller fick undevisning i någon kurs mm... Jag tror dig. Och det kanske är bra argument när du pratar med personal på din skola, men det har inget med dina rättigheter att göra. Om någon fick någonting förut "på undantag" eller bara för att möjlighet fanns då... men som inte var dennes Rättighet, hjälper inte dig eller någon annan elev. För att det som inte är elevens rättighet, kan inte eleven kräva. Eleven kan be snällt och hoppas på att få.

    Prövningar har du rätt att göra (under tiden du är elev på en gymnasieskola) i 2 fall:

    1. om du fick F i den kursen

    eller

    2. om kursen är inskriven i din Studieplan men du inte fick möjlighet att läsa den kursen. här är det ofta sjukdom eller någon liknande omständighet som finns...

    Exempel: om du läste en kurs på gymnasiet och fick F i den och vill göra prövning, då har du rätt att göra prövning. Tidpunkt för prövningen är det skola som bestämmer. Skola har också rätt att ta ut prövningsavgift (för närvarande 500 kr).

    Ett annat exempel: om en kurs Moderna språk /arabiska/ 1 eller Arabiska 1 eller Arabiska 3 eller vilken anna kurs som helst blir inskriven i din Individuellt Studieplan men att du sedan inte får undervisning i den kursen (t.ex läraren blev sjuk eller sagt upp sig innan du fick betyg) - då har du också rätt att göra Prövning i den kursen (OBS! just i den kursen som är inskriven i din studieplan).

    • : Förstår vad du menar! Men alltså som jag tror jag har nämnt har tidigare elever fått göra prövning och det var inte länge sen utan 2014/2015. Men varför säger de att de inte får erbjuda moderna språk?
    • Anna : Från 1 juli trädde en ny regel i kraft - att det endast BEHÖRIGA LÄRARE som får sätta betyg. Innan 1 juli 2015 fick även obehöriga lärare sätta betyg. Det kan bero på det...
    • Anna : Behörighet för Lärare i modersmål och i moderna språk (även om det är samma språk) är inte densamma. En lärare som är behörig lärare i modersmål, kanske inte ens är behörig i samma språk som moderna språk. Och då får inte hen sätta betyg. :( Sedan 1 juli 2015 får inte hen sätta betyg, alltså, som obehörig lärare. Nya regler! :(
    • Anna : Och var ska rektor få tag på Behörig lärare? Det är lärarbrist.
    • : Aa, tyvärr så är det! Men vet du något om man kan göra prövning utanför skolan, alltså utan skolans godkännande? För jag läste att man kan, men då kommer man få betyget på ett separat "dokument".
    • Julia : Enligt reglerna är det så här: under tiden man är inskriven på en gymnasieskola, får man inte göra prövningar "utan skoIans godkännande". När du inte längre är inskriven på en gymnasieskola, t.ex du är klar med gymnasiet - då kan du ansöka om prövningar överallt (även i andra kommuner) där prövningar erbjuds. Så ser reglerna ut idag. Kan bli någon ändring, men det vet vi ännu inget om.
    Läs alla kommentarer