viviana

    Hej! Jag går 2an i gymnasiet och har några funderingar. Förra året skötte jag inte plugget alls och ligger på snitt C i nästan allt. Nu har jag tagit studierna seriösare och inser att jag inte kommer att lyckas komma in på den högskolan jag vill. Kan jag på något sätt rädda det? Om jag får komplettera saker nu och nästa år. Eller måste jag komplettera mina betyg efter gymnasiet? Och hur gör man det, samt hur lång tid tar det att komplettera 1 ämne.

    1 Svar

    Mikael SYV på FrågaSYV

    Hej Viviana,

    gör ditt bästa i varje kurs du läser och så får du se sen... Varje kurs som kommer finnas i ditt examensbevis kommer spela roll, även de från årskurs 1.
    Komma in på en högskoleutbildning kan man även i HP-urvalet (resultat av högskoleprovet); dock måste du bli behörig, även om du skulle fått högt resultat på högskoleprovet; du behöver få ut examensbevis.
    Vidare gäller: eftergymnasiala utbildningar finns inte endast på högskolor och universitet, utan även på andra ställen, bl.a inom yrkeshögskolan.
    Att gå tillbaka i tiden kan man ju inte göra - det är ingen som kan. Du måste titta famåt och försöka göra ditt bästa från och med idag och framåt.
    Betygen från år1 utgör en tredje del av meritvärde du får på ditt examensbevis; betygen i år2 och 3 utgör tillsammans 2 tredje delar, alltså Majoriteten. Så, det finns mycket du kan göra. Lycka till med dina studier!